Page 109 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 109

ve kullanabileceğinin hüküm altına alınmış olduğundan dolayı söz konusu olaydaki yapının ortak
              mülkiyet  alanında  olduğu,  ortak  alana  yapı  yapan  kişinin  yapı  kayıt  belgesi  almasıyla  birlikte,
              maliklerin payları oranında hak sahibi oldukları ortak alanın, sadece yapı kayıt belgesi alan kişi
              tarafından kullanılmasına yol açtığı, diğer bir ifade ile ortak alanlarda diğer paydaşların mülkiyet
              hakkının sınırlanması sonucu doğurduğu, her ne kadar Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ortak alanlarda
              ruhsatsız veya  ruhsat  ve eklerine  aykırı olarak  yapılan  yapılar için diğer maliklerin muvafakati
              aranmaksızın yapı kayıt belgesi alınabileceğini ancak yapı kayıt belgesine istinaden, tapuya tescil
              işlemlerinde  “tüm  maliklerin  muvafakatinin  sağlanmasının  gerekli  olduğunu”  belirtse  de;  söz
              konusu muvafakat şartının ortak alanlardaki yapılarla ilgili tüm yapı kayıt belgesi başvurularında
              öncelikli şart olarak aranması gerektiği, aksi takdirde yapı kayıt belgesi alınmış yapı tapuya tescil
              edilmeksizin de diğer paydaşların mülkiyet hakkını sınırlayacağı değerlendirilmiştir.

              Bu  itibarla,  şikâyetçinin  konuyla  ilgili  mağduriyetinin  giderilmesi  için,  hukuka  ve  hakkaniyete
              aykırılık  teşkil  eden  yapı  kayıt  belgesinin  iptali  hususunda  Çevre  ve  Şehircilik  Bakanlığına  ve
              Ankara  Valiliği  Çevre  ve  Şehircilik  İl  Müdürlüğüne  Tavsiyede  Bulunulmasına;  yapı  kayıt
              belgesinin iptalinden sonra Mamak Belediye Encümeninin yıkım kararı doğrultusunda gerekli olan
              iş  ve  işlemlerin,  makul  sürede  yapılması  hususunda  Mamak  Belediye  Başkanlığına  Tavsiyede
              Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                            98
              Başvuranın Evinin Yakınında Bulunan İki Hızar Atölyesinin Kapatılması ve Ruhsatlarının
              İptal Edilmesi Talebi
              Başvuran, ikamet etmekte olduğu mahallede biri faal durumda diğeri pasif durumda bulunan iki
              hızar atölyesi bulunduğunu, faaliyette olan … isimli hızar atölyesinin mahallede toz, mazot kokusu,
              gürültü, aşırı sıcaklık, haşerat ve fare oluşumuna yol açtığını, tüm bu nedenler ile astım hastalığına
              yakalandığını  ve  vücudunda  yaygın  enfeksiyon  sorunuyla  karşılaştığını,  konuya  ilişkin  olarak
              Antakya Kaymakamlığı, Antakya Belediye Başkanlığı, Hatay Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne
              gerçekleştirdiği  şikâyetlerden  bir  sonuç  alamadığını  belirterek  mevcut  sağlık  sorunları  ve  %96
              düzeyinde engellilik oranı dikkate alınarak sağlığını tehdit eden mahalle içerisinde yer alan hızar
              atölyelerinin kapatılmasını ve ruhsatlarının iptal edilmesini talep etmektedir.

              Kurumumuz tarafından yapılan araştırmalar neticesinde, Anayasa ve uluslararası sözleşmeler ile
              diğer mevzuatta sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkı ile özel ve aile hayatına saygı hakkını
              korumaya yönelik düzenlemeler, ulusal ve uluslararası mahkemelerin benzer uyuşmazlıklara ilişkin
              verdiği  kararlar  ışığında  başvuranın  talebi  değerlendirildiğinde,  üçüncü  sınıf  gayrisıhhi
              müesseselerinin meskenlerin yakınında kurulabilmekle birlikte sıhhi denetime tabi tutulmalarının
              gerekli  olduğu,  gayrisıhhi  müesseselerin  çevre  ve  toplum  sağlığı  açısından  yetkili  İdarelerce
              denetlenmesi gerektiği  ve  yetkili idarenin  en üst  amirinin veya  görevlendireceği  kişinin  gerekli
              tedbirleri almak ve aldırmakla sorumlu olduğu, üçüncü sınıf gayrisıhhi müesseseler için yapılacak
              incelemelerde  insan  sağlığına  zarar  verilmemesi  ve  çevre  kirliliğine  yol  açılmamasına  ilişkin
              düzenlemelerin esas alınması gerektiği görülmektedir. Başvuranın sağlığını ve engellilik durumunu
              olumsuz etkilediği yönündeki iddiaları nazara alındığında, şikâyet konularına ilişkin olarak Hatay
              Büyükşehir  Belediye  Başkanlığı,  Antakya  Belediye  Başkanlığı  ve  Hatay  Çevre  ve  Şehircilik  İl
              Müdürlüğünce  etkin  ve  zamanında  denetim  gerçekleştirilmemesinin  hukuka  aykırı  olduğu
              değerlendirilmektedir.

              Bu kapsamda;





              98  2018/11684 numaralı başvuru hakkında verilen 28/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                                                         105
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114