Page 109 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 109
ve kullanabileceğinin hüküm altına alınmış olduğundan dolayı söz konusu olaydaki yapının ortak
mülkiyet alanında olduğu, ortak alana yapı yapan kişinin yapı kayıt belgesi almasıyla birlikte,
maliklerin payları oranında hak sahibi oldukları ortak alanın, sadece yapı kayıt belgesi alan kişi
tarafından kullanılmasına yol açtığı, diğer bir ifade ile ortak alanlarda diğer paydaşların mülkiyet
hakkının sınırlanması sonucu doğurduğu, her ne kadar Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ortak alanlarda
ruhsatsız veya ruhsat ve eklerine aykırı olarak yapılan yapılar için diğer maliklerin muvafakati
aranmaksızın yapı kayıt belgesi alınabileceğini ancak yapı kayıt belgesine istinaden, tapuya tescil
işlemlerinde “tüm maliklerin muvafakatinin sağlanmasının gerekli olduğunu” belirtse de; söz
konusu muvafakat şartının ortak alanlardaki yapılarla ilgili tüm yapı kayıt belgesi başvurularında
öncelikli şart olarak aranması gerektiği, aksi takdirde yapı kayıt belgesi alınmış yapı tapuya tescil
edilmeksizin de diğer paydaşların mülkiyet hakkını sınırlayacağı değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, şikâyetçinin konuyla ilgili mağduriyetinin giderilmesi için, hukuka ve hakkaniyete
aykırılık teşkil eden yapı kayıt belgesinin iptali hususunda Çevre ve Şehircilik Bakanlığına ve
Ankara Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına; yapı kayıt
belgesinin iptalinden sonra Mamak Belediye Encümeninin yıkım kararı doğrultusunda gerekli olan
iş ve işlemlerin, makul sürede yapılması hususunda Mamak Belediye Başkanlığına Tavsiyede
Bulunulmasına karar verilmiştir.
98
Başvuranın Evinin Yakınında Bulunan İki Hızar Atölyesinin Kapatılması ve Ruhsatlarının
İptal Edilmesi Talebi
Başvuran, ikamet etmekte olduğu mahallede biri faal durumda diğeri pasif durumda bulunan iki
hızar atölyesi bulunduğunu, faaliyette olan … isimli hızar atölyesinin mahallede toz, mazot kokusu,
gürültü, aşırı sıcaklık, haşerat ve fare oluşumuna yol açtığını, tüm bu nedenler ile astım hastalığına
yakalandığını ve vücudunda yaygın enfeksiyon sorunuyla karşılaştığını, konuya ilişkin olarak
Antakya Kaymakamlığı, Antakya Belediye Başkanlığı, Hatay Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne
gerçekleştirdiği şikâyetlerden bir sonuç alamadığını belirterek mevcut sağlık sorunları ve %96
düzeyinde engellilik oranı dikkate alınarak sağlığını tehdit eden mahalle içerisinde yer alan hızar
atölyelerinin kapatılmasını ve ruhsatlarının iptal edilmesini talep etmektedir.
Kurumumuz tarafından yapılan araştırmalar neticesinde, Anayasa ve uluslararası sözleşmeler ile
diğer mevzuatta sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkı ile özel ve aile hayatına saygı hakkını
korumaya yönelik düzenlemeler, ulusal ve uluslararası mahkemelerin benzer uyuşmazlıklara ilişkin
verdiği kararlar ışığında başvuranın talebi değerlendirildiğinde, üçüncü sınıf gayrisıhhi
müesseselerinin meskenlerin yakınında kurulabilmekle birlikte sıhhi denetime tabi tutulmalarının
gerekli olduğu, gayrisıhhi müesseselerin çevre ve toplum sağlığı açısından yetkili İdarelerce
denetlenmesi gerektiği ve yetkili idarenin en üst amirinin veya görevlendireceği kişinin gerekli
tedbirleri almak ve aldırmakla sorumlu olduğu, üçüncü sınıf gayrisıhhi müesseseler için yapılacak
incelemelerde insan sağlığına zarar verilmemesi ve çevre kirliliğine yol açılmamasına ilişkin
düzenlemelerin esas alınması gerektiği görülmektedir. Başvuranın sağlığını ve engellilik durumunu
olumsuz etkilediği yönündeki iddiaları nazara alındığında, şikâyet konularına ilişkin olarak Hatay
Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Antakya Belediye Başkanlığı ve Hatay Çevre ve Şehircilik İl
Müdürlüğünce etkin ve zamanında denetim gerçekleştirilmemesinin hukuka aykırı olduğu
değerlendirilmektedir.
Bu kapsamda;
98 2018/11684 numaralı başvuru hakkında verilen 28/03/2019 tarihli Tavsiye Kararı
105