Page 493 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 493

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Tavsiye Kararı hem İstanbul Büyükşehir Belediyesi hem de Milli Eğitim Bakanlığına
                 verilmiş olmakla birlikte, Büyükşehir Belediyesinin Kurumumuza ilettiği cevabi yazılardan
                 anlaşılmaktadır ki, başvuran bakımından oluşan mülkiyet hakkı ihlalinin giderilmesi
                 noktasında özellikle Büyükşehir Belediyesine dönük önerilerin karşılanmadığı; terditli
                 surette oluşturulan önerilerden herhangi birinin olumlu olarak değerlendirilmediği ve
                 bu bakımdan, idareyi belli bir çözüme zorlama amacı güdülmemesine rağmen uyumlu
                 bir tutum sergilenmediği açıktır. Ayrıca her iki idarenin de, mülkiyet hakkı üzerinde
                 oluşan kısıtlanmanın başvuran nezdinde doğurabileceği sonuçları göz ardı ederek
                 sorunun çözümü konusunda birbirleriyle yeterli iş birliğine girmediği görülmüştür.
                 Can Güvenliği Mazereti Nedeniyle Yer Değişikliği

                 Başvuran, 12/05/2017 tarihinden beri İstanbul Haseki Eğitim Araştırma Hastanesinde
                 sözleşmeli hemşire olarak çalıştığını, eşinden kendisine şiddet uyguladığı için anlaşmalı
                 olarak boşandığını, ancak eşinin kendisini halen tehdit etmesi nedeniyle can güvenliğinin
                 tehlikede olduğunu belirterek ailesinin yaşadığı Uşak iline atanmak için yer değişikliği
                 talebinde bulunduğunu, talebinin en az 3 yıl çalışma şartı ve iş yeri değişikliğine ilişkin
                 mahkeme kararı olmadığı için reddedildiğini, uğradığı şiddet eylemleri için doktora
                 gitmesine rağmen tehdit ve baskıdan dolayı o zamanlar şikâyetçi olamadığını, bu
                 nedenle kendisi için koruma kararı verilmediğini, Uşak Aile Mahkemesince verilmiş
                 3 aylık uzaklaştırma kararı bulunduğunu belirterek can güvenliğinin tehlikede olduğu
                 gerekçesiyle ailesinin yaşadığı Uşak iline yer değişikliği suretiyle atanmayı talep etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, başvuranın can güvenliği
                 nedeniyle yer değiştirme talebinin reddine yönelik idari işlemin, 663 sayılı KHK’nın
                 45/A maddesine uygun olduğu; ancak Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle
                 Atanmalarına İlişkin Yönetmelik’in “Can güvenliği mazeretine bağlı yer değişikliği” kenar
                 başlıklı 14/A  maddesi hükümleri çerçevesinde,  istihdamda güçlük çekilen yerlerde
                 personel ihtiyacını karşılamak şeklinde zuhur eden kamu yararına üstünlük tanınarak,
                 bireyin maddi ve manevi varlığının korunması, yaşam hakkının kutsallığı karşısında,
                 aile içi şiddet hakkında risk değerlendirmesi, başvuranın bireysel menfaati (can
                 güvenliği) ile kamu menfaati (kamu hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesi) arasında
                 bulunması gereken dengenin birey aleyhine bozulup bozulmadığı,  hakkın özünü
                 zedelediği veya bireye katlanması güç bir külfet yüklenmesine sebep olup olmadığı
                 yönünde herhangi bir değerlendirme yapılmaksızın başvuranın can güvenliği nedeniyle
                 yer değiştirme talebinin idarece reddi işleminin, Anayasanın ilgili hükümlerine ve
                 ülkemizin uluslararası alandaki taahhütlerine aykırılık teşkil edeceği sonuç ve kanaatine
                 varılmıştır.
                 Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri
                 ile dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; kişinin maddi
                 ve manevi varlığının korunması hakkının Anayasa ile teminat altına alındığı, önleyici
                 tedbir kararının geçerlilik süresinin 11/12/2019 tarihinde sona erecek olması hususları




             492 2019 YILLIK RAPOR
   488   489   490   491   492   493   494   495   496   497   498