Page 194 - 2021 Yıllık Rapor
P. 194
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuza gönderilen evrakta da; “Sosyal Güvenlik Kurumundan gelen 06.09.2021
tarihli, müvekkil …’ın emekli aylığı ve primleri ile birlikte birikmiş olan tutarın da
24.10.2021 tarihinde yatırılacağına dair yazı elimize ulaşmıştır. Bu sebeple kurumunuzda
açık bulunan 2021/9886 dosya numaralı başvurunun kapatılmasını saygılarımla arz
54
ederim.” ifadelerine yer verilmiştir .
7.4.1.3 Emekli İkramiyesi İşlemleri
7.4.1.3.1 Emekli Sandığına Tabi Daire, Kuruluş ve Ortaklıklarda Memuriyet
Dışında Geçen Bir Yıldan Az Çalışma Sürelerinin Emekli İkramiyesine Etkisi
Bilindiği üzere, farklı statülerde çalışan kişileri ilgilendiriyor olsa da hem kıdem
tazminatı hem de emekli ikramiyesi ortak bir deyimle, ilgililerin çalışmalarının karşılığı
olarak ödenen toplu bir meblağı ifade etmektedir. Ancak farklı hukuki statülere tabi
kişileri ilgilendiren bu ödemeler, 2829 sayılı Kanun uyarınca birleştirilen hizmet
süreleri üzerinden aylık bağlananlara ödenecek emekli ikramiyesinin hesabı konusunda
kesişmektedirler. Nitekim 5434 sayılı Kanun’un 89. maddesinin ikinci ve dördüncü
fıkraları ile 2829 sayılı Kanun’un 12. maddesinin birinci fıkrasında, 2829 sayılı Kanun
uygulanarak emekli aylığı bağlanan kişilerden, 5434 sayılı Kanun’a tabi daire, kuruluş
ve ortaklıklarda işçi statüsünde çalışmış olanların bu hizmet sürelerine karşılık emekli
ikramiyesi ödeneceği, bunun için ise iş ilişkisinin kıdem tazminatına hak kazanacak
şekilde sona ermiş ve kıdem tazminatı veya bu mahiyette başka bir ödemenin
yapılmamış olmasının aranacağı düzenlenmiştir. Diğer taraftan Maliye Bakanlığı
Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğünün bila tarih ve 115601-21 sayılı görüş
yazısında, iş sözleşmesinin işçi tarafından feshedildiğine yönelik olarak kesin bir olguya
dayanılmadığı sürece kurum yönetmeliği, yönetim kurulu kararı veya kurum içi sınav
uygulaması sonucunda kıdem tazminatı ödenmeksizin aynı kamu kurumunda statüsü
değiştirilerek görev yapmaya devam edenlerin işçilik sürelerinin emekli ikramiyesi
hesabında dikkate alınmasının uygun olacağı değerlendirmelerinde bulunulmuştur.
1475 sayılı Kanun’un 14. maddenin ikinci fıkrasında ise işçinin aynı işverene bağlı
olarak bir ya da değişik işyerlerinde çalıştığı sürelerin kıdem hesabı yönünden
birleştirileceği düzenlenmiştir. Bu nedenle kıdem tazminatına hak kazanmaya dair
bir yıllık sürenin hesabında, işçinin aynı işverene bağlı geçen fasılalı çalışmalarının
dikkate alınması zorunludur. Öte yandan aynı maddenin beşinci fıkrasında da, kamu
kurumlarında işçi olarak geçirilen hizmet sürelerinin, her bir çalışma döneminin fesih
şekli itibarıyla kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde sona ermiş olmaları kaydıyla
kıdem tazminatı ödenirken birleştirilmesi öngörülmektedir. Bu nedenle, işçinin
kamu kurumlarında geçen çalışmalarının birleştirilmesi söz konusu olduğunda kıdem
tazminatına esas hizmet süreleri hesaplanırken, bir yıldan az süreler de dâhil olmak
üzere kamu işyerindeki çalışmalarının tamamının kıdem tazminatı hesabına dâhil
edilmesi gerekmektedir. (Yargıtay Dokuzuncu Hukuk Dairesinin; 13/1/2005 tarihli ve
E: 2004/13000, K: 2005/994 sayılı; 24/1/2007 tarihli ve E: 2006/16628, K: 2007/737
sayılı; 7/5/2009 tarihli ve E: 2007/34750, K: 2009/12896 sayılı kararları. Kaynak:
54 2021/9886 numaralı başvuruya ilişkin 20.09.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
2021 YILLIK RAPOR 193