Page 195 - 2021 Yıllık Rapor
P. 195

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 www.corpus.com.tr ) Nitekim öğretide de, kamu kuruluşlarında geçen sürelerin işçinin
                 kıdeminde dikkate alınması için her bir çalışma döneminin bir yılı doldurmasının
                 gerekmediği belirtilmektedir. (Sarper Süzek, İş Hukuku, Yenilenmiş 10. Baskı, Beta,
                 İstanbul, 2014, s. 766)

                 Şu halde 1475 sayılı Kanun’un, kıdem tazminatına hak kazanılıp kazanılmadığı
                 meselesini  temel  olarak  iş  sözleşmesinin  sona  ermesindeki  fesih  olgusuna  bağlı
                 tuttuğu ve tüm kıdemin esas alınarak kıdem tazminatının ödenmesini amaçladığı
                 anlaşılmaktadır.  Bu  nedenle,  işçinin  çeşitli  hizmet  sürelerinin  birleştirilmesinin  söz
                 konusu olduğu durumlarda, her bir çalışma dönemi açısından fesih olgusuna bakmadan
                 sadece işçinin kıdemi nazara alınarak kıdem tazminatına hak kazanamadığı kabulü 1475
                 sayılı  Kanun’un  yukarıda  değinilen  açık  düzenlemelerine  aykırı  olacaktır.  Gerçekten
                 de, 2829 sayılı Kanun’un 12. maddesinde birleştirilen hizmet süreleri üzerinden aylık
                 bağlananlara Emekli Sandığına tabi daire, kuruluş ve ortaklıklarda prim veya kesenek
                 ödemek suretiyle geçen sürelerinin toplamı üzerinden emekli ikramiyesi ödenmesinin
                 düzenlenmesi karşısında, kanun koyucunun kamuda geçen işçilik süreleri yönünden
                 emekli ikramiyesi ödenmesi için en az bir yıllık kıdem şartını aradığını söylemek
                 mümkün değildir.
                 Bu  kapsamda  Kurumumuz,  işçi  olarak  çalışmakta  iken  aynı  kamu  kurumunda
                 memurluğa atanan başvuranın bir yıldan az işçilik sürelerinin emekli ikramiyesi
                 ödemesinde dikkate alınıp alınamayacağı sorununu incelemiştir.  Yapılan inceleme
                 neticesinde,  birleştirilen  hizmet  süreleri  üzerinden  aylık  bağlanan  başvurana,  T.C.
                 Emekli  Sandığına  tabi  daire,  kuruluş  ve  ortaklıklarda  prim  veya  kesenek  ödemek
                 suretiyle geçen sürelerinin toplamı üzerinden, 5434 sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunu
                 hükümlerine göre emekli ikramiyesi ödenmesi gerekirken, işçilik sürelerinin bir tam
                 yılı doldurmadığı gerekçesiyle emekli ikramiyesi hesabında dikkate alınmamasına
                 yönelik Kurum işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmiştir. Sonuç
                 olarak, başvuranın işçilik sürelerinin emekli ikramiyesi hesabında dikkate alınarak,
                 başvurana fark emekli ikramiyesinin ödenmesi ve benzer uyuşmazlıkların yaşanmaması
                 için, ilgililerin fesih şekli itibarıyla kıdem tazminatına hak kazanacak şekilde sona eren
                 T.C. Emekli Sandığına tabi daire, kuruluş ve ortaklıklarda geçen bir yıldan az işçilik
                 sürelerinin  emekli ikramiyesi  hesabında  dikkate  alınmasına yönelik merkez ve  taşra
                 birimlerinin  bilgilendirilmesi  hususlarında  Sosyal  Güvenlik  Kurumu  Başkanlığına
                                                    55
                 tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir .
                 7.4.1.3.2 Memuriyet Dışında Geçen Çalışma Sürelerinin Emekli İkramiyesi
                 Ödemesinde  Dikkate  Alınması  Sorununun  İspat  Yükü  Bakımından
                 Değerlendirilmesi

                 Sigortalıların Emekli Sandığına tabi daire, kuruluş ve ortaklıklarda memuriyet dışında
                 geçen çalışma sürelerinden, her ne suretle olursa olsun tazminat ya da ikramiye ödenmiş
                 olan sürelerinin emekli ikramiyesi ödenmesinde dikkate alınmayacağına yukarıda
                 değinilmişti. Bu nedenle, emekli ikramiyesi ödemelerinde memuriyet dışındaki sürelere
                 55   2020/98164 numaralı başvuru hakkında verilen 26.03.2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı


             194 2021 YILLIK RAPOR
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200