Page 198 - 2021 Yıllık Rapor
P. 198
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
gerçekleştirilecek işlemler ile mümkün olmaktadır. Nitekim 3201 sayılı Kanun’da
borçlanma hakkının kullanımı için ilgilisinin başvurusundan sonra borçlanılacak
sürelerin tespiti, borç tahakkukunun yapılması ve borç tahakkuk cetvelinin tebliği Kurum
tarafından gerçekleştirilmesi gereken zorunlu yasal işlemler olarak düzenlenmiştir.
7.4.1.4.1 Borç Tahakkuk Cetvelinin Tebliği ve Kanuna Aykırılık
Borç tahakkuk cetveli, Kurum tarafından borçlanma kapsamında kabul edilen süreleri
gösteren ve ilgilisi tarafından ödenmesi mecburiyetinde olunan tutarın belirlendiği
belgedir. Dolayısıyla söz konusu belge ilgilisine tebliğ edilmeden, borçlanma işlemlerinin
tamamlanması mümkün değildir. Öte yandan borç tahakkuk cetvelinin tebliği ile
yasal üç aylık ödeme süresi de işlemeye başlamaktadır. Bu yönüyle 3201 sayılı Kanun
uygulamasında, borç tahakkuk cetvelinin Kurum tarafından oluşturulması kadar
tebliğ edilmesinin de özel bir öneme sahip olduğu bilinmelidir. Kurumumuza yapılan
başvurulardan, söz konusu borç tahakkuk cetvelinin tebliği konusunda uyuşmazlıkların
yaşandığı gözlemlenmektedir. Özellikle ilgilisinin tebliğ adresinin yurt dışı olduğu
durumlarda sorun yaşanma ihtimalinin arttığı anlaşılmaktadır.
Sosyal Güvenlik Kurumu, borç tahakkuk cetvelinin tebliğinin 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümleri doğrultusunda yapılacağına ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığını,
borç tahakkuk cetveline ilişkin tebliğ mektubunun 3201 sayılı Kanun ve Yurtdışında
Geçen Sürelerin Borçlandırılması ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmelik’e uygun
olarak tebliğe çıkarılmasına rağmen ilgilisine teslim edilememesi nedeniyle Kuruma
iade edilmesinden sonra ilgilisinin adresinin doğru olup olmadığının dosyasından
ve adrese dayalı kimlik paylaşım sisteminden kontrol edildiğini ve adresin doğru
olduğunun anlaşıldığı durumlarda borcun ilgilisine tebliğine ilişkin yazının Kurumdan
gönderildiği tarihten itibaren üç ay içerisinde ilgilisinin müracaatı olmaması halinde
borçlanma işleminin geçersiz sayıldığını belirtmektedir.
Bu kapsamda ilgililerin, yurt dışında geçen çalışma sürelerinin borçlandırılması
talepleri kapsamında düzenlenen borç tahakkuk cetvellerinin tebliğinin hangi Kanun
kapsamında yapılacağı ile söz konusu yazının, Kurumdan gönderildiği tarihten itibaren
üç ay içerisinde ilgilisinin müracaatı olmaması nedeniyle borçlanma işleminin geçersiz
sayılmasına yönelik Kurum işlemleri bu başvurularda inceleme konusu yapılmıştır.
Önemle belirtmek gerekir ki; tebligat, yetkili makamlarca birtakım hukuki işlemlerin,
işlemin hukuki sonuçlarından etkilenmeleri istenilen kişilere kanuna uygun şekilde
bildirimini ve bu bildirimin usulüne uygun olarak yapıldığının belgelendirilmesini
ifade etmektedir. Bu nedenle söz konusu işlemlerin kendilerine bağlanan hukuki
sonuçları doğurabilmesi, her şeyden önce muhatabına bildirilmesine bağlıdır. Bu
yönüyle tebligat, Anayasa’da güvence altına alınmış olan iddia ve savunma hakkının
tam olarak kullanılabilmesinin ve bireylere tanınan hak arama hürriyetinin önemli
güvencelerinden biridir. (Anayasa Mahkemesinin 13/11/2014 tarihli ve E: 2013/95,
K: 2014/176 sayılı kararından. Kaynak: www.corpus.com.tr ) Yetkili makamların,
tebliğ işlemlerini yürütürken gerekli özeni göstermemesi nedeniyle muhatabının tebliğ
2021 YILLIK RAPOR 197