Page 204 - 2021 Yıllık Rapor
P. 204

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               denetime  konu  edilen  çalışma  dönemlerinde  Kuruma bildirilmiş  ve  fiilen çalışmış
               bordro tanıklarının dinlenilmesi, işverenin başvuran hakkında beyanının alınması, yerel
               denetim yapılması hususlarının eksik olduğunu tespit etmiştir. Bunun üzerine başvuranın
               bu işyerlerinde geçen sigortalılık sürelerinin iptaline yönelik Kurum işleminin ve bunun
               sonucunda emekli maaşının kesilerek, yersiz ödeme kapsamında borç çıkarılması
               işleminin yukarıda yer verilen hususlar gözetilerek yeniden değerlendirilmesi yönünde
                                                                                    65
               Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir .
               7.4.1.5.2  Zorunlu Sigortalılık Niteliğinin Mevcut Olmaması Nedeniyle
               Sigortalılık Sürelerinin ve Emekli Aylığının İptalinin Mülkiyet Hakkı ve
               Dürüstlük Kuralı Bağlamında Değerlendirilmesi

               Bilindiği üzere Anayasa’nın 35. maddesinde, mülkiyet hakkı düzenlenmekte ve herkesin
               mülkiyet hakkına sahip olduğu ve mülkiyet hakkının ancak kamu yararı amacıyla
               kanunla sınırlanabileceği düzenlenmiştir. Bu kapsamda Anayasa Mahkemesi, hukuka
               aykırı sosyal güvenlik ödemelerinin tahsiline ilişkin uyuşmazlıkları mülkiyet hakkına
               yapılan müdahale çerçevesinde ele almış ve bu müdahalenin ölçülü olup olmadığını
               ayrıca incelemiştir. Ölçülülüğün tespitinde ise kanuna aykırı olarak ödeme yapılması
               biçiminde ortaya çıkan sonuca tarafların ne derece katkısının olduğuna bakılması
               gerektiği, bu bağlamda tarafların yasal yükümlülüklerinin neler olduğu, bunların yerine
               getirilmesinde ihmalkârlık gösterilip gösterilmediği ve ihmalin varlığının tespiti hâlinde
               bunun hukuka aykırı sonucun doğmasında bir etkisinin bulunup bulunmadığının göz
               önünde bulundurulması gerektiği özellikle değerlendirilmiştir. (Fatma Ülker Akkaya, B.
               No: 2014/18979, 22.02.2018, § 50 Uğur Ziyaretli, § 65).
               Diğer taraftan Yüksek Mahkeme, hukuka aykırı sosyal güvenlik ödemelerinin tahsiline
               ilişkin uyuşmazlıklarda sosyal adaletin gereği olarak idarenin tesis ettiği hatalı işlemi
               somut olayın koşullarına göre geri alabileceğini veya belli durumlarda kaldırabileceğini
               belirtmektedir.  Yüksek  Mahkeme  aksi  durumun,  kişilerin  sebepsiz  zenginleşmesine
               yol açabileceği gibi sosyal güvenlik fonlarına katkıda bulundukları hâlde kanunlardaki
               koşulları sağlamadıkları gerekçesiyle ödemelerden mahrum kalan kimseler yönünden
               adil olmayan sonuçlar doğurabileceğine, bu durumun sınırlı kamu kaynaklarının uygun
               olmayan yöntemlerle dağıtımına cevaz verilmesi anlamına gelebileceğinden kamu
               yararı ile örtüşmeyeceğine işaret etmektedir. Bununla birlikte, başvurucu üzerinde aşırı
               ve orantısız bir yüke  sebep olunup olunmadığının  tespit edilmesi, emekli aylığının
               sosyal bir ödeme olduğu hususu da dikkate alınarak yersiz yapılan ödemelerin iade
               edilebilmesi için ilgililerin ekonomik anlamda dara düşmesini önleyecek şekilde bir
               takvime  bağlanması  gerektiği  ifade  edilmektedir.  (Fatma  Ülker  Akkaya,  §  53 Tevfik
               Baltacı, § 74).

               Öte  yandan Türk  Medeni  Kanunu’nun  2.  maddesinde  düzenlenen  dürüstlük  kuralı
               ile kanun koyucu, her somut olayda hakların kullanılmasının kapsam ve içeriğini
               objektif iyi niyet kuralı ile sınırlamaktadır. Söz konusu kurala aykırı davranışların ise
               hukuk  tarafından  korunmayacağı  açıkça  ifade  edilmektedir.  Bu  kapsamda  dürüstlük
               65   2020/96143 numaralı başvuru hakkında verilen 08.02.2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  203
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209