Page 209 - 2021 Yıllık Rapor
P. 209

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Bu hususu düzenleyen 5510 sayılı Kanun’un 82. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca
                 Kuruma ödenen primler toplamı, bu sigortalılık hali için belirlenen prime esas kazanç
                 üst  sınırı  üzerinden  hesaplanacak  miktarı  aşarsa, aşan  kısmın  tamamı,  sigortalının
                 talebi üzerine en geç talep tarihini takip eden ay içinde hissesi oranında sigortalıya geri
                 ödenmektedir. Bununla birlikte aynı sigortalılık statüsü kapsamında birden fazla prim
                 ödemesi yapılmakla birlikte, Kuruma ödenen primler toplamı prime esas kazanç üst
                                                          70
                 sınırını aşmazsa prim ödemesi yapılmamaktadır . Öte yandan aynı çalışma dönemi
                 için herhangi bir nedenle farklı sigortalılık statüsünden yatırılan primlerden, geçerli
                                                                                   71
                 sayılmayan sigortalılık statüsü için yatırılan tutarlar ilgilisine iade edilmektedir .
                 Bu noktada, sigortalılık işlemleri arasında yer alan fiili hizmet süresi zammı uygulamasına
                 da değinmek gerekir. Fiili hizmet zammı, belirli işyerlerindeki belirli işlerde çalışan
                 sigortalılara  bu çalışmaları  karşılığı  hizmet  kazandırıp bu  sürelerin bir  kısmının
                 emeklilik  yaşından düşürülmesine imkân sağlayan  bir sosyal sigorta uygulamasıdır.
                 Bu  uygulama  yıpratıcı  işlerde  çalışan  sigortalıların  emeklilik  şartlarını  daha  erken
                 tamamlamasını sağlamaktadır.
                 İşte  5510  sayılı  Kanun’un  40.    maddesinde  fiili  hizmet  zammı  uygulamasından
                 yararlanacak sigortalılar arasında; sağlık meslek mensubu sayılan ve insan sağlığı
                 için koruyucu, teşhis, tedavi ve rehabilite edici hizmetlerde çalışanlar da sayılmıştır.
                 Uygulama  kapsamındaki  işyerleri  ve  işler  ile  sigortalıların  kimler  olduğu  genel
                 hatlarıyla 5510 sayılı Kanun’un 40. maddesinde düzenlenmiş olmakla birlikte kamu
                 işyerlerinde, hangi işlerde çalışan sigortalıların uygulamadan yararlanacağı işin niteliği
                 ve şartları göz önüne alınarak ilgili idare ile koordineli olarak yürütülen değerlendirme
                 süreci  neticesinde  Sosyal  Güvenlik  Kurumunca  tespit  edilmektedir.  Bu  kapsamda
                 Sosyal  Güvenlik  Kurumu  ve  Sağlık  Bakanlığınca  yürütülen  ilk  çalışmalarda  röntgen
                 teknisyenlerinin/teknikerlerinin  atamaya esas kadrolarının  sağlık teknikeri/teknisyeni
                 olması ve anılan kadroların 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına
                 Dair Kanun’da sağlık meslek mensupları arasında sayılmamaları nedeniyle fiili hizmet
                 süresi zammından yararlandırılamayacağı sonucuna ulaşılmış ve uygulama bu şekilde
                 yürütülmüştür.

                 Bununla birlikte, sağlık teknisyeni (anestezi) kadrosunda görev yapmaktayken emekli
                 olan başvuranın fiili hizmet süresi zammından yararlandırılma talebiyle Kurumumuza
                 yaptığı başvuru üzerine yapılan incelemede, aynı eğitime sahip olup aynı işleri
                 yapmakla birlikte farklı unvanlı kadrolarda bulunmaları nedeniyle fiili hizmet
                 süresi zammı uygulamasından yararlanan sağlık çalışanlarının olduğu görülmüştür.
                 Bu  çerçevede  Kurumumuzca  başvuru  konusu  öncelikle  eşitlik  ilkesi  ve  hakkaniyet
                 çerçevesinde ele alınmıştır. Fiili hizmet süresi zammı uygulamasının kapsamı ve amacı
                 dikkate alındığında aynı eğitime sahip olup aynı işi yapan kişiler arasında salt içinde
                 bulundukları kadro unvanına dayanarak farklı uygulamaya gidilmesinin Anayasa’da
                 yer  alan  eşitlik  ilkesine  aykırı  olabileceği  ve  başvuru  konusunun  Sosyal  Güvenlik

                 70   2021/2963 numaralı başvuru hakkında verilen 13.07.2021 tarihli Ret Kararı
                 71   2021/5546 numaralı başvuruya ilişkin 22.04.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı


             208 2021 YILLIK RAPOR
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214