Page 208 - 2021 Yıllık Rapor
P. 208

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Şikâyet konusu işlemin yerine getirilmesi nedeniyle, şikâyetimizi geri alma talebimizi sayın
                                                                                68
               kurumunuza iletmekteyiz. Saygılarımla.” ifadelerine yer verildiği görülmüştür .
               Kurumumuz sosyal güvenlik hakkı bağlamında sigortalılığı, kadrosu olmayan veya
               kadrosu olup da kadrolu imam hatibi bulunmayan kimi yerleşim yerlerinde ücret
               karşılığında çalıştırılan fahri imam hatiplerin sigortalılığını konu alan başvuruda da
               incelemiştir.  Bu  noktada,  fahri  imam  hatiplerin  sosyal  güvenliklerine  ilişkin  en  özel
               yasal düzenlemenin, 21.07.1983 tarihli ve 2865 sayılı Kanun’un 1. maddesi ile 5434
               sayılı Kanun’a eklenen ek 47. madde olduğu görülmektedir. Söz konusu düzenleme,
               haklarında 5434 sayılı Kanun hükümleri uygulanan iştirakçilerden herhangi bir sosyal
               güvenlik kurumuna tabi olmadan köy, kasaba ve mahalle camilerinde dernek, vakıf
               veya köy bütçesinden ücret alarak imam hatiplik yapanların bu görevlerde geçtiği
               tespit edilen sürelerinin borçlandırılması yoluyla sosyal güvenlikleri bakımından
               değerlendirilmesine  olanak  tanımaktadır.  Emekli  Sandığı  iştirakçiliği  bulunmayanlar
               yönünden ise fahri imam hatip olarak geçen çalışma sürelerinin sigortalılık sürelerine
               dâhil edilmesi talepleri hizmet tespitine ilişkin 506 sayılı Kanun’un 79. maddesi
                                        69
               çerçevesinde incelenmektedir .
               Bu kapsamda, fahri imam hatip olarak geçen çalışma sürelerinin tespitinde, primleri
               ödemekle yükümlü tutulacak tarafın, bir diğer deyişle işverenin köy tüzel kişiliği
               mi  yoksa  Diyanet  İşleri  Başkanlığı  mı  olduğu  hususu  çözümlenmesi  gereken  esaslı
               sorun  alanlarındandır.  Bununla  birlikte  ister  köy  tüzel  kişilikleri  ister  Diyanet  İşleri
               Başkanlığı işveren sıfatına sahip olsun, ilgililerin fahri imam hatip olarak çalışmalarının
               tespit edildiği durumlarda bu husus hiçbir şekilde sigortalı sayılmalarına engel teşkil
               etmeyecektir.  Bu  noktada  çalışmanın  varlığının  tespit  edilmesinden  sonra  Kuruma
               düşen, ilgilinin fahri imam hatiplikte geçen çalışma sürelerine sigortalılık niteliği
               kazandırılmasıdır.  Bu  nedenle  Kurumun,  gerek  görevlendirme  onay  yazısı  gerekse
               ilgili müftülük ya da köy kayıtlarından elde edilecek bilgi ve belgeleri dikkate alarak
               fahri imam hatip olarak çalışılan süreleri tespit ederek bu sürelere sigortalı niteliğini
               kazandırması Anayasal ödevi arasındadır. Kurumumuz bu gerekçelerle, ilgililerin fahri
               imam hatip olarak geçen çalışma sürelerinin tespiti ile bu sürelere ilişkin sosyal güvenlik
               hakkının sağlanmasını teminen gerekli işlemlerin tesis edilmesi ve ayrıca benzer
               uyuşmazlıkların yaşanmaması için gerekli önlemlerin alınması hususlarında Sosyal
               Güvenlik Kurumu Başkanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığına tavsiyede bulunmuştur.
               Sigortalılık statüsü, kişilere sigortalı olmanın getirdiği haklardan yararlanmayı
               mümkün kılmakla birlikte bu haklardan yararlanmanın temel şartı olarak da prim
               ödeme  yükümlülüğünü  kişilere  yüklemektedir.  Diğer  taraftan Türk  Sosyal  Güvenlik
               Hukukunda,  aynı  anda  birden  fazla  sigortalılık  statüsüne  tabi  olmak  yasaklanmış
               iken, aynı sigortalılık statüsüne tabi olacak şekilde birden fazla işte çalışmaya izin
               verilmiştir. Bu durumda ise Kuruma birden fazla prim ödemesi söz konusu olmaktadır.
               68  2021/1857 numaralı başvuruya ilişkin 13.03.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı. 2021/16054
               numaralı başvuruya ilişkin 24.09.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
               69   2021/3989 numaralı başvuruya hakkında verilen 03.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  207
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213