Page 210 - 2021 Yıllık Rapor
P. 210

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumu  ve  Sağlık  Bakanlığınca  yeniden  ele  alınarak  değerlendirilmesinin  faydalı
               olabileceği kanaatine ulaşılarak her iki kurumla iletişime geçilmiş ve konunun yeniden
               değerlendirme sürecinin başlatılmasına öncü olunmuştur.
               Sosyal Güvenlik Kurumu ve Sağlık Bakanlığının ilgili birimi arasında yeniden başlatılan
               değerlendirme süreci neticesinde, başvuranın da içinde yer aldığı sağlık teknisyeni
               kadroları her ne kadar 1219 sayılı Kanun’da doğrudan sayılmasa da eğitim durumları
               ve mezuniyetleri nedeniyle sahip oldukları mesleki unvanlar doğrudan Kanun’da
               sayıldığından fiilen sağlık hizmetlerinde çalışmaları halinde bu kişilerin de fiili hizmet
                                                            72
               zammı süresinden faydalanabilecekleri belirlenmiştir .
               Zorunlu sigortalılık ilkesi genel sağlık sigortalılığı yönünden de geçerli olup; 5510 sayılı
               Kanun hükümleri uyarınca Türkiye’de ikameti bulunan kişilerin genel sağlık sigortalısı
               olması zorunludur. Öte yandan genel sağlık sigortalılığı da, Kanun’da yer alan şartların
               vuku bulması halinde başlamakta veya sona ermektedir.

               Genel  sağlık  sigortası  uygulamasında,  5510  sayılı  Kanun’un  60.  maddesinin  birinci
               fıkrasının  (g)  bendi  kapsamında  tescil  edilenlerden  aile  içindeki  gelirleri  brüt  asgari
               ücretin üçte birinin altında olduğunu beyan eden kişiler Sosyal  Yardımlaşma ve
               Dayanışma Vakıflarına başvurarak gelir tespiti talebinde bulunabilmektedirler. Yapılan
               gelir  tespiti  sonrasında  aile  içinde  kişi  başına  düşen  gelir  tutarı  brüt  asgarî  ücretin
               üçte birinin altında olduğu tespit edilenlerden, genel sağlık sigortalısı veya bunların
               bakmakla yükümlü olduğu kişi durumunda olmayanlar için 5510 sayılı Kanun’un
               60.  maddesinin  birinci  fıkrasının  (c)  bendinin  (1)  numaralı  alt  bendi  kapsamında
               genel sağlık sigortası tescilleri yapılmakta ve primleri ilgili kamu idaresi tarafından
               karşılanmaktadır. Diğer taraftan Kanun’un 80. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca
               ise,  Kurum  tarafından  60.  maddenin  birinci  fıkrasının  (g)  bendi  kapsamında  resen
               tescil edildikleri tebliğ edilen kişilerin, tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde gelir testi
               talebinde bulunmaları halinde, gelir testi sonucuna göre aile içindeki gelirlerinin brüt
               asgari ücretin üçte birinin altında olduğunun tespit edilmesi durumunda, bu sürelerde
               yaptıkları ödemeler kendilerine iade edilmektedir. Eğer kişilerin gelirlerinin söz konusu
               tutarın  üzerinde  olduğu  tespit  edilirse  ya  da  kişiler  yasal  süre  içerisinde  gelir  testi
               talebinde bulunmazlarsa ise zorunlu olarak genel sağlık sigortası primlerini kendileri
                                        73
               ödemek zorunda kalmaktadır .
               7.4.1.8 Ölüm Sigortasına İlişkin Sosyal Güvenlik Kurumu İşlemleri
               Ölüm sigortası, ölen sigortalının ana, baba, eş ve çocuklarına yasada aranan şartların
               mevcut olması halinde ölüm aylığı bağlanmasını, ölüm toptan ödemesi yapılmasını,
               cenaze ödeneği verilmesini veya kız çocuklarına evlenme ödeneği verilmesini düzenleyen
               uzun vadeli sigorta kollarındandır. Ölüm sigortasından sağlanan haklardan yararlanmak
               için  ise  öncelikle  hak  sahipliği  sıfatının  kazanılması  gerekmektedir.  Bunun  için  hak
               sahiplerine ilişkin aylık bağlama koşullarının sağlanıp sağlanmadığına bakılmakta,
               72   2021/428 numaralı başvuruya ilişkin 02.06.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
               73   2021/2447 numaralı başvuru hakkında verilen 08.07.2021 tarihli Ret Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  209
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215