Page 300 - 2021 Yıllık Rapor
P. 300

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Tutuklu veya hükümlüler ile bu kişilerin yakınları tarafından veya avukatlar ve sivil
               toplum kuruluşları tarafından Kurumumuza mevcut rapor döneminde iletilen şikâyet
               başvuruları hakkında tarafımızca yürütülen inceleme ve araştırmalar kapsamında elde
               edilen bulgulardan hareketle mesele aşağıda analiz edilmektedir:
               7.10.1.1.1 Arama, Sayım, Kurum Güvenliği ve Disiplin Meselesi

               Ceza tutuk ve infaz evleri ile kolluk işlemlerinin yürütüldüğü mekânlardaki uygulamalardan
               kaynaklanabilecek hatalar, kamu mercilerinin diğer sıradan hatalarından farklı olarak,
               kişilerin bizatihi maddi ve manevi kişilikleri üzerinde sonuç doğurabilecek ve telafisi
               mümkün olmayan hak ihlallerine yol açabilecek kusurlardır. Bu yönüyle, her ülkede
               olduğu gibi ülkemizde de söz konusu mekânlardaki uygulamaların yakından izlenmesi
               büyük önem arz etmektedir. Yine bu öneminden hareketle, özgürlüğünden mahrum
               kılınan tutuklu, hükümlü ve hükümözlü kişilerin barındırıldığı mekânlarda yürütülen
               iş ve işlemlerden sorumlu kamu görevlilerinin işlem, eylem ve uygulamalarının, hukuk
               kurallarına  uygun  şekilde  yürütülüp  yürütülmediğinin  denetimi  hususu,  sadece  adli
               mercilerin yetki, görev ve sorumluluğu kapsamına girmemekte, aynı zamanda ve
               özellikle önleyici tedbir bağlamında idari mercilerin de yakın nezaretini gerektiren
               hassas işlemler arasında yer almaktadır.
               Ülkemiz  son  dönemde,  ceza adalet  sisteminin  işleyişinin,  insan onurunu  gözetecek
               şekilde  teşkiline  yönelik  önemli  adımlar  atmıştır.  Bu  amaçla  5237  sayılı Türk  Ceza
               Kanunu,  5271  sayılı  Ceza  Muhakemesi  Kanunu  ve  5275  sayılı  Ceza  ve  Güvenlik
               Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun bütüncül bir bakış açısıyla baştan sona gözden
               geçirilerek, 2004 yılında yeniden kabul edilmiştir.
               Ülkemiz ceza infaz sisteminin işleyişinin temel dayanak belgesi niteliğinde, ceza ve
               güvenlik tedbirlerinin işleyişi ile ceza infaz kurumları ve tutukevlerinin yönetimine
               dair  temel  hukuk  kuralı  olan  5275  sayılı  Ceza  ve  Güvenlik  Tedbirlerinin  İnfazı
               Hakkında Kanunu’nun “İnfazda temel ilke” başlıklı 2 nci maddesinde, ceza ve güvenlik
               tedbirlerinin infazına ilişkin kuralların, ırk, dil, din, mezhep, milliyet, renk, cinsiyet,
               doğum, felsefî inanç, millî veya sosyal köken vb. hiçbir konuda ayrım yapılmaksızın
               ve hiçbir kimseye ayrıcalık tanınmaksızın uygulanacağı; ayrıca ceza ve güvenlik
               tedbirlerinin infazında zalimane, insanlık dışı, aşağılayıcı ve onur kırıcı davranışlarda
               bulunulamayacağı güvence altına alınmıştır.
               Modern infaz sistemlerinin temel amacı, “tutulu kişilerin” bir taraftan cezalarının infazı,
               diğer taraftan da bu kişilerin ıslahı ve topluma yeniden katılımlarının kolaylaştırılması
               amacına dayanmaktadır. Bu husus, 5275 sayılı Kanun’un “İnfazda temel amaç” başlıklı 3
               üncü maddesinde, hükümlünün öncelikle genel ve özel önlemesinin sağlanması (cezanın
               infazı)  yanı  sıra  yeniden  suç  işlemesini  engelleyici  etkenleri  güçlendirmek,  toplumu
               suça karşı korumak, hükümlünün yeniden sosyalleşmesini teşvik etmek,  üretken ve
               kanunlara, nizamlara ve toplumsal kurallara saygılı, sorumluluk taşıyan bir yaşam
               biçimine  uyumunu  kolaylaştırmak  şeklinde  tarif  edilmiştir.  Yine  Kanun’un  “Hapis
               cezalarının infazında gözetilecek ilkeler”  başlıklı 6 ncı maddesinde,  “hükümlülerin




                                                                        2021 YILLIK RAPOR  299
   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304   305