Page 338 - 2021 Yıllık Rapor
P. 338

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ilgililerin ek özel hizmet katsayısından faydalandırılması yönünde Üniversite
               Rektörlüğüne tavsiyede bulunulmuştur. 195
               Ayrıca iki yıl boyunca maaş düşüşü olmadan ve eksik olarak verilen maaş farklarının
               ödenmesi ile kadrosuna uygun idari destek personeli olarak çalışma talepli bir başka
               başvuruda ise, ilgili belgelerin kıyaslanmasından, başvuranın nakli yapılırken maaşında
               düşüş olduğu anlaşılmış olup idarenin maaştaki düşüşün sebebini açıklamadığı ve
               maaşın  tekrar  hesaplanması  hususunu  değerlendirmeye  almadığı  görülmüştür.  Bu
               kapsamda, Kurumumuzca, Sağlık Bakanlığı, İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü ve Haseki
               Eğitim ve Araştırma Hastanesi yetkilileri ile koordineli bir şekilde yapılan görüşmelerde,
               başvuranın maaşının ilgili mevzuat hükmü kapsamında tekrar hesaplanması sağlanmış,
               bu suretle başvurana geçmişe ait 2020-2021 yılları maaş farkının ödemesi yapılmıştır. 196
               7.12.6 Sosyal Haklar ve Yardımlar
               Anayasa’nın 2 nci maddesinde sosyal devlet ilkesinin devletin temel nitelikleri arasında
               sayılmasının en önemli neticesi, sosyal-ekonomik hakların anayasal düzeyde kendisine
               yer  bulması  olmuştur.  Böylece  devletin  müdahalesinden  korunması  icap  eden  kişi
               haklarına ek olarak devletin pozitif surette çalışması ve tedbirler alması gereken sosyal ve
               ekonomik haklar güvenceye alınmıştır. Sosyal haklar özelinde konu değerlendirildiğinde
               ise, temel hak ve hürriyetlerin toplumsallaştığı, bireyin ötesinde insanların kolektif bir
               süje olarak var olduğu ve hayatta kalmak için gereken asgari düzeyin üzerinde insani
               yaşam koşullarının öncelendiği bir yaklaşımla karşılaşılmaktadır. Özellikle toplumdaki
               zayıf ve hassas kesimlerin daha fazla ihtiyaç duyduğu bu haklar, çalışma hayatına iş gücü
               olarak katılan herkesi yakından ilgilendirmektedir. Her ne kadar statülerin getirdiği bir
               takım farklılıklar olsa da çalışanlar bakımından mali haklar gibi sosyal hakların getirdiği
               imkanlar da oldukça önemli ve hatta sürekli geliştirilmesi gerekli görülerek vazgeçilmez
               konumdadır. Nitekim kamu görevlilerinin sosyal hakları ve bununla bağlantılı sosyal
               yardımları da benzer mahiyette görülmektedir.
               Bu bağlamda, yine Anayasa’nın 128 inci maddesinin zikredilmesi kaçınılmazdır. Zira
               burada hükme bağlanan kanunla düzenlenme şartı sosyal hakları da kapsamaktadır.
               Ancak mali haklar gibi sosyal hakların da toplu sözleşmeye konu olabilmesi mümkündür.
               Bu bakımdan, hem kanunlar hem de toplu sözleşmeler marifetiyle kamu görevlilerinin
               sosyal hakları düzenlenmektedir.
               657  sayılı  Devlet  Memurları  Kanunu,  sosyal  haklar  bağlamında  da  oldukça  detaylı
               düzenlemeler içermektedir. Kanun’un 187 vd. maddelerinde sosyal haklar ve yardımlar
               hükme bağlanmıştır. Burada, emeklilik haklarından memurların sosyal tesis ihtiyaçlarına,
               öğrenim bursları ve yurtlarından aile yardımı ödeneğine kadar çok geniş bir çerçevede
               çeşitli sosyal hak ve yardımlar yasal bağlama kavuşturulmuştur. Yine 399 sayılı KHK’da
               da KİT personeli bakımından benzeri hak ve yardımlar belirlenmiştir. Bununla birlikte,

               195   Bu yöndeki kararlardan biri için bkz. 2020/101917 numaralı başvuru hakkında verilen 24/03/2021
               tarihli Tavsiye Kararı
               196   2021/11467 numaralı başvuru hakkında verilen 14/12/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  337
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343