Page 341 - 2021 Yıllık Rapor
P. 341
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
dayanması gerekmekte olup idari işlemin dayanağı olan sebebin açıkça kanunlarda
gösterilerek bağlı yetki tanınması halinde idarenin tercih imkanı kalmamaktadır. 657
sayılı Kanun gereğince, doğum yapan memura, doğum sonrası analık izni süresinin
bitiminden itibaren istekleri üzerine yirmi dört aya kadar aylıksız izin verileceği hükme
bağlanmış olup söz konusu iznin kullanımında, doğum yapan memurun, analık izin
sürelerini kullanmış ve talepte bulunmuş olması unsurlarına yer verildiği, başkaca
herhangi bir şartın öngörülmediği ve söz konusu haktan faydalanılmasında idarelere
takdir yetkisinin tanınmadığı görülmüştür.
Başvuru konusunda, Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünce, başvuranın aylıksız izin
hakkından faydalanabilmesi için öncelikle tarafına 2019 yılında tevdi edilen işlerin
tamamlanması hususunun şart koşulduğu, aksi halde aylıksız izin hakkından faydalanma
imkanının olmadığı belirtilmiştir. Ancak idare tarafından sunulan gerekçe ile izin
hakkından faydalanılması hususu arasında neden sonuç ilişkisi kurulamamış, ilgili
mevzuat gereğince bağlı yetkiyi haiz idarece başvuranın görevini yerine getirmemesi
nedeniyle kullanılan takdir yetkisinin kamu yararı bağlamında kullanılmasının
hukuken mümkün olmadığı ve bu kapsamda başvuranın analık izni sonrası aylıksız
izin talebinin reddedilmesine yönelik tesis edilen işlemlerin hukuken yerinde olmadığı
değerlendirilerek başvuranın aylıksız izin hakkından yararlandırılması yönünde İzmir
Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne tavsiyede bulunulmuştur. 198
İzin konusuyla ilgili olarak Kuruma ulaşan başvurular arasında COVID-19 salgınına
yönelik alınan tedbirler kapsamında kamu personelinin idari izinli sayılması ve
karantina dönemlerinde gerçekleşen ücret ve buna ilişkin kesintilerle ilgili başvurular
da yer almaktadır. Bu konu özelinde, kamu kurumları arasında uygulama birliği
bulunmadığından problemlerin yaşandığı tespit edilerek konuya dair tereddütlerin
giderilmesi amacıyla tavsiye kararları verilmiştir.
Karantina altında geçirilen sürelerin idari izin kapsamında sayılması talebi hakkındaki
başvuruda Milli Piyango İdaresinde şube müdürü olarak görev yapan başvuran, temaslı
konumunda olması nedeniyle filyasyon ekibi tarafından karantinaya alındığını, e-Nabız
sistemine Sağlık Bakanlığı tarafından 14 günlük istirahat raporu bilgisi düşüldüğünü
ve raporun Kuruma gönderildiğini, bununla birlikte, şubat ayı maaş bordrosunu
incelediğinde rapor ücretinin kesildiğini gördüğünü, Kurumca mevzuat çerçevesinde
değerlendirilen ve Sağlık Bakanlığı tarafından verilen “Yakın Temaslı” istirahat
raporunun kamu kurumlarında farklı uygulamalara yol açtığını, bazı kurumların söz
konusu raporu idari izinli olarak değerlendirirken kendi Kurumu gibi bazı kurumların
ise mevzuat çerçevesinde normal rapor gibi değerlendirdiğini, “Yakın Temaslı” raporunun
hasta olunması nedeniyle değil “Yakın Temaslıların Karantina Süresi”ne ilişkin Sağlık
Bakanlığının yazısı üzerine tedbir amaçlı verilen bir rapor olması nedeniyle sağlık iznine
değil idari izne dönüştürülmesi gerektiğini belirterek COVID-19 vakalarının salgın
kapsamında olmasından dolayı söz konusu raporun idari izne dönüştürülmesini talep
etmiştir.
198 2021/11464 numaralı başvuru hakkında verilen 14/09/2021 tarihli Tavsiye Kararı
340 2021 YILLIK RAPOR