Page 340 - 2021 Yıllık Rapor
P. 340

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuza bu konuda yapılan bir başvuruda, İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğünde
               mühendis olarak görev yapan başvuran, eşinin 14/07/2020 tarihi itibariyle ücretsiz
               izne ayrıldığını, çalıştığı idareye aile yardımı ödeneğine ilişkin 16/07/2021 tarihinde
               başvuruda bulunduğunu, geriye dönük ödeme konusunda idareden gelen cevapta
               Hakem  Kurulu  Kararına  atıfta  bulunularak  geriye  dönük  sadece  üç  aylık  kısmın
               ödenebileceği bildirilmiş olup geriye kalan kısmın ödenemeyeceğinin bildirildiğini ifade
               ederek aile yardımının tamamının ödenmesini talep etmiştir.

               İlgili idarece her ne kadar Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik
               Mali  ve  Sosyal  Haklara  İlişkin  2018  ve  2019  Yıllarını  Kapsayan  4.  Dönem  Toplu
               Sözleşmesi’nin 39 uncu maddesindeki, aile yardımı ödeneğinin geriye dönük üç
               aylık kısmının ödeneceği düzenlemesi öne çıkarılsa da toplu sözleşmeler vasıtasıyla
               esasında kamu görevlilerinin sahip oldukları haklara ilave bazı haklar elde etmelerinin
               amaçlandığı, dolayısıyla ilgili mevzuat hükümleri dikkate alındığında bahsi geçen
               Toplu Sözleşme hükmü ile memurlara yeni bir hak verilmesinden ziyade memurların
               zaten sahip oldukları hakkın kısıtlandığının görüldüğü, emsal nitelikteki Danıştay 11.
               Dairesinin 13/06/2014 tarihli ve 2013/3728 E., 2014/4312 K. sayılı kararının da aynı
               doğrultuda değerlendirmeler içerdiği tespit edilmiştir.
               Dolayısıyla Devlet Memurları Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümlerinde bildirimin
               esas alınmış olması ve geriye dönük ödeme ile ilgili sınırlayıcı bir hüküm getirilmemiş
               olmasına  rağmen  Toplu  Sözleşme’de  bu  şekilde  kazanılmış  hakkın  kullanılmasını
               sınırlayıcı  nitelikte  hüküm  konulmasının  hukukun  genel  prensiplerine  aykırılık
               oluşturacağı değerlendirilmiş olup başvurana ödemenin yapılması hususunda tavsiye
               kararı verilmiştir. 197
               7.12.7 Genel Haklar

               Kamu  personel  rejimi  bağlamında  “Genel  Haklar”  konusuyla,  Devlet  Memurları
               Kanunu’nun üçüncü bölümünde karşılaşılmaktadır. Burada, memurların genel hakları
               kapsamında,  “uygulamayı isteme hakkı, memuriyete son verilememe ile aylık ve diğer
               hakların güvenliği, emeklilik hakkı, çekilme hakkı, müracaat-şikâyet-dava açma imkanı,
               sendika  kurma  hakkı,  izin  hakkı,  ceza  soruşturması-kovuşturması  güvencesi,  isnat  ve
               iftiralara karşı korunma” hususları yer almaktadır.   Kurumumuza yapılan başvuruların
               da bu hususlarda özellikle izin konularında yoğunlaştığı görülmüştür.
               Yapılan  bir  başvuruda,  Sosyal  Güvenlik  İl  Müdürlüğü  bünyesinde  sosyal  güvenlik
               denetmeni olarak görev yapan başvuranın, doğum iznini kullandığı, akabinde
               ücretsiz izin talebinde bulunduğu, talebinin mevcut görevlerini tamamlamamış olması
               nedeniyle uygun görülmediği, ancak 657 sayılı Kanun hükmünün bu konuda idarelere
               takdir yetkisi vermediği belirtilerek doğum sonrası aylıksız izin hakkının kullandırılması
               talep edilmiştir.
               İdarenin  işlem  tesis  ederken  hukuka  bağlı  olması  ve  hukuk  kuralları  içinde  hareket
               etmesi hukuk devletinin bir gereğidir. Bu kapsamda, bir idari işlemin belli bir sebebe

               197   2021/15241 numaralı başvuru hakkında verilen 01/11/2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  339
   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345