Page 443 - 2021 Yıllık Rapor
P. 443

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 vergi oranından faydalanabileceğinin açıkça hüküm altına alındığı, ilgili idarenin,
                 Emlak Vergisi Kanunu Tebliğine aykırı şekilde şikâyetçinin talebini reddederek, hukuka
                 aykırı  işlem tesis ettiği  ve şikâyetçinin konuyla  ilgili olarak mağduriyet yaşamasına
                 sebebiyet verdiği değerlendirilmiştir.

                 Açıklanan gerekçelerle, başvuranın indirimli emlak vergisi oranından yararlandırılması
                 için yeniden işlem tesis edilmesi hususunda Melikgazi Belediye Başkanlığına Tavsiyede
                              19
                 Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 Tavsiye kararı üzerine Melikgazi Belediye Başkanlığı tarafından Kurumumuza iletilen
                 27.01.2021 tarihli ve E. 1610 sayılı cevabi yazıda, başvuru sahibinin adına kayıtlı tek
                 meskene indirimli emlak vergisi muafiyeti verildiği ve geçmiş yıllara ait ödenmemiş
                 emlak vergilerinin terkin edildiği bildirilmiştir.

                 Kanal Kotu Harcı Olarak Kesilen Tutarın Tarafına İade Edilmesi Talebi
                 Başvuran, Balıkesir ili, Karesi ilçesinde bulunan taşınmaza 25.09.2020 tarihinde 6306
                 sayılı Kanun kapsamında kentsel dönüşüm uygulandığını, Balıkesir Çevre ve Şehircilik
                 İl Müdürlüğünün vermiş olduğu Riskli Bina Tespit Raporu İnceleme Formu neticesinde
                 binanın riskli olduğunun kesinleştiğini ve binanın yıkıldığını, yıkımdan sonra söz
                 konusu yer için kanal kotu belgesi talep edildiğini, söz konusu alanda 6306 sayılı Kanun
                 kapsamında  kentsel dönüşüm uygulanmasına  rağmen kanal  kotu bedelinin tahsil
                 edildiğini,  konu  hakkında  Karesi  Belediye  Başkanlığına  başvuruda  bulunulduğunu,
                 ancak olumsuz cevap verildiğini iddia ederek tarafından tahsil edilen 304,83-TL kanal
                 kodu bedelinin iade edilmesini talep etmektedir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 6306 sayılı Kanun kapsamında kentsel
                 dönüşüm  uygulanan  alanın  muafiyet  işlemlerinde;  Çevre  ve  Şehircilik  Bakanlığının
                 (Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğü) görüşleri doğrultusunda;
                 ‘bir buçuk kat’ esasına göre hesaplama yapılırken, yeni yapılacak yapının alanı
                 üzerinden değil, mevcut riskli yapının alanı üzerinden hesaplama yapılarak, mevcut
                 riskli yapının alanının bir buçuk katı kadar alan için muafiyet uygulanacağı ve yeni
                 yapılacak yapının mevcut kanalizasyon altyapısına bağlantı durumunu tespite yönelik
                 olarak düzenlenen bir belge olan kanal kotu (kanal durum) belgesi için alınan bedelin,
                 belediye meclisi kararı ile alınıyor olması nedeniyle, 6306 sayılı Kanun hükümleri
                 kapsamında bu bedele yönelik olarak muafiyet sağlanması gerektiği, bu kapsamda
                 muafiyetin belirlenmesinde mevcut yapının temel alınması gerektiği, ayrıca kanal kotu
                 ücretinin  BASKİ  Genel  Kurulu  (Balıkesir  Büyük  Şehir  Belediye  Meclisi)  tarafından
                 belirlenmesi sebebiyle başvuruya konu ücretin 6306 sayılı Kanun’un ve bu Kanuna
                 ilişkin Uygulama Yönetmeliği’nin hükümlerinde belirtilen “alınmaması gereken vergi,
                 harç ve ücretler” kapsamında olduğu, idarenin hesaplama hususundaki talebi ile ilgili
                 olarak ise, Kurumumuz tarafından bir hesaplama yapılmadığı, bahse konu ücretin
                 idarece belirlenerek ilgiliden alındığı ve hesaplamaya konu edilecek bir matrah muafiyet
                 nedeniyle oluşmayacağı değerlendirilmiştir.

                 19   2020/94455 numaralı başvuru hakkında verilen 15.02.2021 tarihli Tavsiye Kararı


             442 2021 YILLIK RAPOR
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448