Page 447 - 2021 Yıllık Rapor
P. 447
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
başvuruya konu talebin gerçekleştirilmesini doğrudan engellemediği; bu sebeple de
Kurumumuzun önerisinin, kolluktaki avukat beyanlarının ifade tutanaklarında yer
alması ve bunun tüm kolluk birimlerinde yeknesak bir uygulama haline getirilmesi
şeklinde olduğu ve ilgili idarenin yönetmelik düzeyinde bir düzenlemeye ihtiyaç
duymadan bu kapsamda gerekli tedbirleri alabileceği değerlendirilmektedir.
Mülkiyet Hakkının İhlalinin Giderilmesi Talebi
Başvuran, Karasu ilçesi, Kuzuluk mahallesi, 333 ada, 43 pafta, 60 parselde annesi adına
kayıtlı bulunan taşınmazlarına uygulanan usulsüz yıkım ve kamulaştırma sonucunda
belediye yetkilileri ile yapılan sözlü görüşmelerde mağduriyetlerinin giderilmemesi ve
herhangi bir çözüme dayalı adım atılmaması sebebi ile taşınmazlarının lisanslı aplikasyon
ve tapu verilerine dayanarak 05.03.2021 tarihinde çevresini elastik reflektörlü duba ile
kapattığını, aynı gece gelen zabıta memurları ve zabıta amirinin elinde hiçbir evrak
olmadan söküm işlemi girişimi sonucunda yetkililer tarafından verilen sözlü çözüm
teminatından dolayı ilgili dubaları kendi rızası ile söktüğünü, ancak yapılan görüşmeler
sonucunda kendilerine hiçbir çözüm sunmadan olayı mahkemeye taşımalarının
söylenildiğini, aynı gün tekrar mülklerini kamu kullanımına kapattığını, tekrar zabıta ve
polis memurlarının söküm işlemi için geldiğini hiçbir ceza yazmadan tutanak tutmadan
olay yerinden ayrıldığını, 19/03/2021 sabahı belediye çalışanlarının ve zabıtanın söküm
için hazırlandığını ve yine ellerinde herhangi bir karar ve evrak olmadığını gördüğünü,
tekrar polisi arayarak olay yerine gelmelerini talep ettiğini, polisin her seferinde olduğu
gibi elindeki evraklara bakarak zabıta memurlarına yasal bir yaptırımınız varsa yapın
ancak herhangi bir arbedeye mahal vermeyin şeklinde telkinde bulunduğunu, zabıta
memurlarının tekrar olay yerinden herhangi bir ceza yazmadan ve söküm yapamadan
ayrıldığını, akabinde olayın sosyal medyada duyulması ve haber olması sebebiyle farklı
basın kuruluşlarına olay ile ilgili bilgiler verdiğini, idarenin kendileriyle uzlaşmadığını
ve mülkiyet haklarını kullanmalarına izin vermediğini belirterek gereğinin yapılmasını
talep etmiştir.
2
Yapılan değerlendirme neticesinde, başvuruya konu taşınmazın 12 m sinin Sakarya
Büyükşehir Belediye Başkanlığının 08/05/2017 tarihli ve 5/341 sayılı meclis kararı
ile onanan 1/5000 ölçekli nazım imar planında ve Sakarya Büyükşehir Belediye
Başkanlığının 09.12.2019 tarihli ve 11/582 sayılı meclis kararı ile onanan revizyon
uygulama imar planında kaldığı; Karasu Belediye Başkanlığı İmar ve Şehircilik
Müdürlüğünün 08.06.2021 tarihli ve 7110 sayılı yazısında ise, bahse konu parselin
bir kısmının 1/1000 ölçekli uygulama imar planına göre 02.04.1991 tarihinden
itibaren yol alanında kaldığı; ayrıca bu alanının fiilen de araç trafiğinde kullanılan
yol olduğu; taşınmaz üzerindeki kısıtlamanın 1991 yılından bu yana devam etmekte
olduğunun anlaşıldığı; başvuranın taşınmazda keresteden yapılma deprem barakası,
iki katlı ardiye (altı ahır üstü ardiye) ve taşınmazı çevreleyen beton duvarların yıkıldığı
iddiasının bulunduğu; Anayasa’nın 13, 35 ve 46'ncı maddelerine aykırı biçimde 2942
sayılı Kamulaştırma Kanunu’nda öngörülen usul izlenmeden başvuranın mülkiyetinde
bulunan taşınmazın idarenin eline geçtiği ve kamulaştırmasız el atma olgusunun
gerçekleştiği; bu durumda malikin ancak 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 10,13 ve 18
inci maddeleri ve 2942 sayılı Kanun’un Ek 1 inci maddesi hükümlerinde yer alan
446 2021 YILLIK RAPOR