Page 464 - KDK
P. 464

cezasının infaz edilmesinden kaynaklanmayıp İçişleri Bakanlığı tara-
            fından tanzim edilmiş bir ‘tahdit fişine’ istinaden idari kolluk tarafın-
            dan alınan önleyici nitelikte bir tedbir teşkil ettiği tespitinde bulun-
            duktan sonra, gizli bakanlık verilerine dayanan belirginlikten
            yoksun ihtilaf konusu tedbirin devam ettirilmesinin başvuranın ha-
            yatında yol açtığı belirsizlik ve sarsıntının hesaba katılması gereğine
            ve önleyici tedbirlerin meşru amacına bağlı yararın zamanla ağırlığını
            yitireceğine işaret ederek hakkında hiçbir cezai ithamda bulunulma-
            mış olmasına rağmen söz konusu tedbirin bu denli uzun bir süre (4
            yılı aşkın bir süre) boyunca devam ettirilmesinin orantısız olduğu
            ve ‘demokratik bir toplumda zorunlu’ olarak addedilemeyece-
            ği kanaatine varmış ve AİHS’nin 8. maddesi ihlal edildiğine hük-
            metmiştir.

               C. Kamu Denetçisi Mehmet ELKATMIŞ’ın Kamu Başdenetçi-
            si’ne Önerisi

               26) İlgili Kamu Denetçisi, devletlerin vize politikasına ilişkin olarak;
            uluslararası hukukun ve diplomasinin yerleşik teamülüne göre bir ül-
            keye hangi yabancının girebileceğine karar vermenin o devletin ege-
            menlik yetkisine girdiği, ancak devletlerin bu alandaki egemenlik yet-
            kisinin uluslararası hukukun, ayrıca uluslararası ekonomik ve politik
            ilişkilerin yön verdiği kanunlar ile sınırlandığını; vizenin bu noktada
            “yabancılar “açısından, temel hak ve özgürlüklere tekabül eden bir hak
            olmayıp, sadece vatandaşı olmadığı bir devletin ülkesine girmek ama-
            cıyla gerekli şartları düzenleyen bir belge olduğunu tespit etmiştir.

               27) Adil yargılanma hakkı ilkesi bağlamında; başvuru konusunu ilgi-
            lendiren yönü ile AİHS 6/3 c maddesinde, bir suç ile itham edilen her-
            kesin “kendisini bizzat savunmak veya seçeceği bir müdafinin yardı-
            mından yararlanmak “hakkının hüküm altına alındığı; ilk derece ceza
            yargılamaları açısından, bir suçla suçlanan kişinin “kendini bizzat sa-
            vunma hakkı”nın mutlak olduğu; söz konusu hakkın Birleşmiş Millet-
            ler Medeni ve Siyasi Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşmenin 14’üncü
            maddesinde de güvence altına alındığı; 2709 sayılı Türkiye Cumhuri-
            yeti Anayasasının, “Hak Arama Hürriyeti “başlıklı 36’ncı maddesinde
            bu hususun ele alındığı; İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlü-
            ğünün 11 Şubat 2014 tarihli yazısında atıf yaptığı Ankara 25. Asliye
            Ceza Mahkemesinin görüşünün Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nde





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  459
   459   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469