Page 467 - KDK
P. 467
33) Uluslararası hukukun ve diplomasinin yerleşik teamülüne göre
bir ülkeye hangi yabancının girebileceğine karar vermek, o devletin
egemenlik yetkisine girmektedir. Devletler, kamu düzeni ve güvenli-
ği ile ilintili olarak ülkelerine hangi yabancıların, hangi şartlar altın-
da ülkesine girebileceklerini veya girmesi sakıncalı kişilerin listesini
belirleme yetkisini haizdirler. Sonuç olarak uluslararası hukuk ve
diplomasinin cevaz verdiği ölçüde, bir yabancının ülke toprak-
larına girmesinin ilgili devletin ulusal egemenlik yetkisi sınır-
ları içinde kaldığı kuşkusuzdur. Bu noktada devletler bu egemen-
lik haklarını, uluslararası hukukun temel hak ve özgürlüklerin
korunmasına yönelik hükümler ve mekanizmalar ile ayrıca
uluslararası ekonomik ve politik ilişkilerin yön verdiği çizgide
çıkardıkları kanunlar çerçevesinde kullanırlar.
34) Düzenlediği hususlar bakımından, Türk yabancılar hukukunda
temel yasal metin niteliğini haiz olan 6458 sayılı Yabancılar ve Ulusla-
rarası Koruma Kanunu (RG,11.04.2013, 28615), özellikle yabancıların
Türkiye’ye girişi, Türkiye’de ikametleri, sınır dışı edilmeleri ve ulus-
lararası korumadan faydalanmaları bahislerinde, önemli hukuksal ve
idarî düzenlemeler içermektedir.
35) Yabancıların vize alma zorunluluğunun yasal çerçevesini 6458
sayılı Kanunun özellikle 11. ila 17. maddeleri arasında yer alan hü-
kümleri belirlemekle beraber, Türkiye’nin taraf olduğu uluslara-
rası antlaşmaların konuyla ilgili hükümlerinin öncelikle uygu-
lanması gereği 6458 sayılı Kanunun 2. maddesinin 2. fıkrasın-
da açıkça zikredilmiştir (Bkz. 20. par.). Bunun da ötesinde Ana-
yasanın 90. maddesi, usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası
Antlaşmaların kanun hükmünde olacağını ve usulüne göre yürürlüğe
konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalar-
la kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabi-
lecek uyuşmazlıklarda da milletlerarası antlaşma hükümlerinin esas
alınacağını hüküm altına almıştır. Dolayısıyla, temel hak ve özgür-
lüklere ilişkin uluslararası antlaşmalar ile kanunların aynı ko-
nuda farklı düzenleme getirmesi durumunda uluslararası ant-
laşmaların uygulanması Anayasal bir buyruktur.
36) Somut olayımız açısından İçişleri Bakanlığı tarafından
başvurucu hakkında 12/2/2013 tarihinde alınan “N -İstizanlı
462 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU