Page 467 - KDK
P. 467

33) Uluslararası hukukun ve diplomasinin yerleşik teamülüne göre
            bir ülkeye hangi yabancının girebileceğine karar vermek, o devletin
            egemenlik yetkisine girmektedir. Devletler, kamu düzeni ve güvenli-
            ği ile ilintili olarak ülkelerine hangi yabancıların, hangi şartlar altın-
            da ülkesine girebileceklerini veya girmesi sakıncalı kişilerin listesini
            belirleme yetkisini haizdirler. Sonuç olarak uluslararası hukuk ve
            diplomasinin cevaz verdiği ölçüde, bir yabancının ülke toprak-
            larına girmesinin ilgili devletin ulusal egemenlik yetkisi sınır-
            ları içinde kaldığı kuşkusuzdur. Bu noktada devletler bu egemen-
            lik haklarını, uluslararası hukukun  temel hak ve özgürlüklerin
            korunmasına yönelik hükümler ve mekanizmalar ile  ayrıca
            uluslararası ekonomik ve politik ilişkilerin yön verdiği çizgide
            çıkardıkları kanunlar çerçevesinde kullanırlar.

               34) Düzenlediği hususlar bakımından, Türk yabancılar hukukunda
            temel yasal metin niteliğini haiz olan 6458 sayılı Yabancılar ve Ulusla-
            rarası Koruma Kanunu (RG,11.04.2013, 28615), özellikle yabancıların
            Türkiye’ye girişi, Türkiye’de ikametleri, sınır dışı edilmeleri ve ulus-
            lararası korumadan faydalanmaları bahislerinde, önemli hukuksal ve
            idarî düzenlemeler içermektedir.

               35) Yabancıların vize alma zorunluluğunun yasal çerçevesini 6458
            sayılı Kanunun özellikle 11. ila 17. maddeleri arasında yer alan hü-
            kümleri belirlemekle beraber, Türkiye’nin taraf olduğu uluslara-
            rası antlaşmaların konuyla ilgili hükümlerinin öncelikle uygu-
            lanması gereği 6458 sayılı Kanunun 2. maddesinin 2. fıkrasın-
            da açıkça zikredilmiştir (Bkz. 20. par.). Bunun da ötesinde Ana-
            yasanın 90. maddesi, usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası
            Antlaşmaların kanun hükmünde olacağını ve usulüne göre yürürlüğe
            konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalar-
            la kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabi-
            lecek uyuşmazlıklarda da milletlerarası antlaşma hükümlerinin esas
            alınacağını hüküm altına almıştır. Dolayısıyla, temel hak ve özgür-
            lüklere ilişkin uluslararası antlaşmalar ile kanunların aynı ko-
            nuda farklı düzenleme getirmesi durumunda uluslararası ant-
            laşmaların uygulanması Anayasal bir buyruktur.

               36) Somut olayımız açısından İçişleri Bakanlığı tarafından
            başvurucu hakkında 12/2/2013 tarihinde alınan “N -İstizanlı





           462   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472