Page 448 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 448

ödeneği ödeyip ödemeyeceği hususunda 4447 sayılı Kanunda açık bir
            hüküm bulunmamaktadır. Türkiye İş Kurumu, Kanunun 48 inci mad-
            desinde yer verilen sigortalı işsizin, ödeme ve hizmetlerden yararla-
            nabilmesi için işten ayrılma bildirgesi ile birlikte hizmet akdinin
            feshedildiği tarihi izleyen günden itibaren otuz gün içinde Kuruma
            doğrudan veya elektronik ortamda başvurması gerekir şeklindeki
            düzenlemeye istinaden, işverenlik tarafından SGK’ya yapılan fesih
            bildirimi nedenine göre işsizlik ödeneği hak sahipliğini belirlemekte,
            fesih nedeninin 4447 sayılı kanunun 51 inci maddesi kapsamında ol-
            duğunun somut belgelerle (Kıdem veya ihbar tazminatının ödendiğini
            gösterir belge, çalışma hayatını incelemekle görevli müfettişlerce işçi
            lehine düzenlenmiş ve işveren tarafından kabul edilmiş olan rapor ya
            da kesinleşmiş mahkeme kararı) ispatlanması halinde işsizlik ödene-
            ğini ödemektedir. Bu uygulamadaki en temel sorun, çalışma hayatı-
            nı incelemekle görevli memurlar tarafından işçi lehine düzenlenmiş
            raporların ancak işveren tarafından kabul edilmesi ve ihbar ve kıdem
            tazminatlarının ödenmesi halinde işsizlik ödeneğine dayanak kabul
            edilmesidir. İş Mahkemeleri Kanununda yer verilen, “İş Kanunu’nun
            uygulanması ile görevli olan idari merciler, kendilerine yapılan müra-
            caatları 15 gün içinde idari yoldan neticelendiremedikleri ve iş mahke-
            melerinin görevi içinde gördükleri takdirde, bu hususa dair olan evrak
            ve belgeleri yetkili iş mahkemesine tevdi ederler” şeklindeki düzen-
            leme uyarınca 665 sayılı KHK yayınlanana değin Bölge Çalışma Mü-
            dürlükleri tarafından yerine getirilen iş sözleşmesi sona ermiş işçiler
            tarafından gerçekleştirilen şikayetlerin incelenmesi görevi, Bölge Ça-
            lışma Müdürlüklerinin İŞKUR’a devrinin ardından Çalışma ve İŞKUR
            İl Müdürlüklerine geçmiştir. 21 inci paragrafta yer verildiği üzere 4857
            sayılı Kanunda çalışma hayatını izleme, denetleme ve teftişe yetkili iş
            müfettişleri ile işçi şikayetlerini incelemekle görevli bölge müdürlüğü
            memurları tarafından tutulan tutanakların aksi kanıtlanıncaya kadar
            geçerli olduğu, İş müfettişleri tarafından düzenlenen raporların ve
            tutulan tutanakların işçi alacaklarına ilişkin kısımlarına karşı taraf-
            larca otuz gün içerisinde yetkili iş mahkemesine itiraz edilebileceği
            belirtilmektedir. Burada dikkat edilmesi gereken husus Kanunda ve
            Bakanlığın 2013/9 sayılı genelgesinde, işçi şikayetlerinin incelenme-
            sinde İl Müdürlüğü memurlarına yapılan atıfa karşın, İŞKUR tarafın-
            dan söz konusu raporların kesin hüküm içermediğinden bahisle işsiz-
            lik ödeneğine dayanak tutulmamasıdır. İdarenin bu tutumunun kabul



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  447
   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453