Page 676 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 676
göre hesaplama yapılması gerektiğine, boşta geçen sürenin en çok
4 aylık kısmı içinde gerçekleşen diğer haklar kavramına, ikrami-
ye, gıda yardımı, yol yardımı, yakacak yardımı ve servis gibi para-
sal hakların dahil edilmesi gerektiği; söz konusu hesaplamaların
işçinin belirtilen dönemde işyerinde çalışıyormuş gibi yapılması
ve para ile ölçülebilen tüm değerlerin dikkate alınması gerekti-
ği, işe iade davası ile tespit edilen en çok 4 aya kadar boşta geçen süreye
ait ücret ve diğer haklar için de 4857 sayılı İş Kanununun 34. maddesinde
sözü edilen özel faiz türünün uygulanması, işe başlatmama tazminatının
niteliğinin tazminat olması nedeniyle de yasal faiz uygulanması gerektiği,
hüküm altına alınmıştır.
18. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2008/22949 K. 2010/7943
sayılı kararında; işçinin işe iade sonrasında başvurusuna rağmen
işe başlatılmaması halinde, işe başlatılmayacağının sözlü ya da
eylemli olarak açıklandığı tarihte veya bir aylık başlatma süresi-
nin sonunda iş sözleşmesinin işverence feshedilmiş sayılacağı ve
bu fesih tarihine göre işverence ihbar ve kıdem tazminatı ödenme-
si gerektiğine, işe başlatmama tazminatının da fesih tarihindeki ücrete
göre hesaplanmasına, boşta geçen süreye ait en çok 4 aya kadar ücret ve
diğer haklar için ise feshi izleyen dönem ücretlerine göre belirlenmesine, işe
iade davası ile tespit edilen en çok 4 aya kadar boşta geçen süreye ait ücret
ve diğer haklar için de 4857 sayılı İş Kanununun 34. maddesinde sözü edi-
len özel faiz türünün uygulanmasına, işe başlatmama tazminatının niteli-
ğinin tazminat olması nedeniyle yasal faiz uygulanmasına hükmetmiştir.
19. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2003/23029 K. 2004/1414
sayılı kararında; …işe başlatmama tazminatının belirlenmesinde dava-
cının brüt ücreti üzerinden hesaplama yapılmasına, vurgu yapmıştır.
20. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2010/26391 K. 2010/23205
sayılı kararında; Kıdem tazminatına esas alınacak olan ücretin tespi-
tinde İş Kanununun 32. maddesinde sözü edilen asıl ücrete ek olarak işçiye
sağlanan para veya para ile ölçülebilen menfaatlerin göz önünde tutulaca-
ğına, buna göre ikramiye, devamlılık arz eden prim, yakacak yardımı, gi-
yecek yardımı, kira, aydınlatma, servis yardımı, yemek yardımı ve benzeri
ödemelerin kıdem tazminatı hesabında dikkate alınacağına, işçiye sağla-
nan özel sağlık sigortası yardımı ya da hayat sigortası pirim ödemelerinin
de para ile ölçülebilen menfaatler kavramına dâhil olup tazminata esas
ücrete eklenmesi gerektiğine, hükmetmiş, benzer hükme, Yargıtay 9.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 675