Page 676 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 676

göre hesaplama yapılması gerektiğine, boşta geçen sürenin  en çok
            4 aylık kısmı içinde gerçekleşen diğer haklar kavramına, ikrami-
            ye, gıda yardımı, yol yardımı, yakacak yardımı ve servis gibi para-
            sal hakların dahil edilmesi gerektiği; söz konusu hesaplamaların
            işçinin belirtilen dönemde işyerinde çalışıyormuş gibi yapılması
            ve para ile ölçülebilen tüm değerlerin dikkate alınması gerekti-
            ği, işe iade davası ile tespit edilen en çok 4 aya kadar boşta geçen süreye
            ait ücret ve diğer haklar için de 4857 sayılı İş Kanununun 34. maddesinde
            sözü edilen özel faiz türünün uygulanması, işe başlatmama tazminatının
            niteliğinin tazminat olması nedeniyle de yasal faiz uygulanması gerektiği,
            hüküm altına alınmıştır.
               18. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2008/22949 K. 2010/7943
            sayılı kararında; işçinin işe iade sonrasında başvurusuna rağmen
            işe başlatılmaması halinde, işe başlatılmayacağının sözlü ya da
            eylemli olarak açıklandığı tarihte veya bir aylık başlatma süresi-
            nin sonunda iş sözleşmesinin işverence feshedilmiş sayılacağı ve
            bu fesih tarihine göre işverence ihbar ve kıdem tazminatı ödenme-
            si gerektiğine, işe başlatmama tazminatının da fesih tarihindeki ücrete
            göre hesaplanmasına, boşta geçen süreye ait en çok 4 aya kadar ücret ve
            diğer haklar için ise feshi izleyen dönem ücretlerine göre belirlenmesine, işe
            iade davası ile tespit edilen en çok 4 aya kadar boşta geçen süreye ait ücret
            ve diğer haklar için de 4857 sayılı İş  Kanununun 34. maddesinde sözü edi-
            len özel faiz türünün uygulanmasına, işe başlatmama tazminatının niteli-
            ğinin tazminat olması nedeniyle yasal faiz uygulanmasına hükmetmiştir.

               19. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2003/23029 K. 2004/1414
            sayılı kararında; …işe başlatmama tazminatının belirlenmesinde dava-
            cının brüt ücreti üzerinden hesaplama yapılmasına, vurgu yapmıştır.
               20. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi E. 2010/26391 K. 2010/23205
            sayılı kararında; Kıdem tazminatına esas alınacak olan ücretin tespi-
            tinde İş Kanununun 32. maddesinde sözü edilen asıl ücrete ek olarak işçiye
            sağlanan para veya para ile ölçülebilen menfaatlerin göz önünde tutulaca-
            ğına, buna göre ikramiye, devamlılık arz eden prim, yakacak yardımı, gi-
            yecek yardımı, kira, aydınlatma, servis yardımı, yemek yardımı ve benzeri
            ödemelerin kıdem tazminatı hesabında dikkate alınacağına, işçiye sağla-
            nan özel sağlık sigortası yardımı ya da hayat sigortası pirim ödemelerinin
            de para ile ölçülebilen menfaatler kavramına dâhil olup tazminata esas
            ücrete eklenmesi gerektiğine,  hükmetmiş, benzer hükme, Yargıtay 9.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  675
   671   672   673   674   675   676   677   678   679   680   681