Page 131 - geri itme ozel raporu son
P. 131

“Pushback” of Human Rights / Ege Denizi’ndeki Geri İtmeler ve Boğulan İnsan Hakları Özel Raporu




                     AİHM kararında, başvuranların, önceden planlanmış bir operasyon bağlamında sayılarının çokluğun-
                     dan yararlanan ve bir kara sınırını izinsiz bir şekilde geçerek İspanya topraklarına girmeye çalışan çok
                     sayıda kişiden oluşan bir grubun üyeleri olduğunu (§ 206), 13 Ağustos 2014 tarihinde bireysel durum-
                     larını incelemek için herhangi bir yazılı prosedür uygulanmadığından başvuranların kimliğinin belir-
                     lenemediğini (§ 207), buna rağmen Sözleşme’nin, devletlerin sınırları kontrol etme yükümlülüklerini
                     yerine getirmelerini engellemediğini, devletlerin, somut başvuruda geçerli olduğu gibi özellikle sayı-
                     larının çokluğundan yararlanarak ve güç kullanarak, ikna edici sebepler olmaksızın, bu düzenlemelere
                     uymayıp sınırı farklı bir yerden geçmeye çalışan ve başarısız olan potansiyel sığınmacılar da dahil
                     olmak üzere yabancıların kendi topraklarına girişini reddedebileceklerini (§ 210), 1 Eylül 2014’ten önce
                     Beni Enzar Sınır Kapısı’na çok az sayıda sığınma talebinin sunulmuş olmasının davalı devletin gerçek
                     ve etkili erişim sağlamadığı sonucuna varılmasına izin vermediğini, kimsenin Beni Enzar Sınır Kara-
                     kolunda sığınma talebinde bulunmasının mümkün olmadığı şeklindeki genel iddiaların bu sonucu
                     geçersiz kılmak için yetersiz olduğunu (§ 217), başvuranların temsilcilerinin, hem yazılı görüşlerinde
                     hem de Büyük Daire duruşmasında en ufak bir somut olgusal veya yasal gerekçe gösteremediklerini
                     (§ 230), bu gözlemler ışığında 13 Ağustos 2014’te Melilla sınır çitlerinin baskınına katılarak, grubun çok
                     sayıda olmasından yararlanarak ve güç kullanarak kendilerini tehlikeye atanların aslında başvuranlar
                     olduğu; Schengen Bölgesi’nin dış sınırlarının geçilmesine ilişkin Schengen Sınırları Yasası hükümleri
                     uyarınca İspanya topraklarına yasal giriş sağlamak için mevcut yasal prosedürleri kullanmadıklarını;
                     ortaya çıkan sonuç kendi davranışlarının bir sonucu olduğundan 4 No’lu Protokol’ün 4. maddesinin
                     ihlal edilmediğini (§ 231), başvuranların sınır dışı edilmeleri için bireyselleştirilmiş bir prosedürün ol-
                     mamasının Melilla’ya izinsiz giriş yapma girişiminde bulunmalarının bir sonucu olduğu gerekçesiyle
                     de davalı devletin bu olaylardan sorumlu tutulamayacağını ve başvuranların sınır dışı edilmesine iliş-
                     kin bir hukuk yolunun olmamasının, kendi başına Sözleşme’nin 13. maddesinin ihlalini oluşturmaya-
                     cağına hükmetmiştir (§ 242-244). Mahkeme, Sözleşme’ye Ek 4 No’lu Protokol’ün 4. maddesinin ve 4
                     No’lu Protokol’ün 4. maddesi ile bağlantılı olarak da Sözleşme’nin 13. maddesinin ihlal edilmediğine
                     oy birliğiyle karar vermiştir.

                     6.3. 4 No.lu Protokol’ün 4. Maddesinin İhlal Edilmediği Yönünde Verilen
                     Kararlar


                         AİHM 3. Dairesinin 20/12/2017 tarihli ve 45223/05 Başvuru No.lu Sultani/
                         Fransa Kararı

                     Afgan vatandaşı Tacik etnik kökenine sahip M.S. tarafından 19/12/2005 tarihinde yapılan başvuruda,
                     babasının Afganistan’da komünist partinin bir temsilcisi olduğu, komünist rejim yıkıldıktan sonra bir
                     Tacikin böyle bir hizmette bulunmasının yüksek ihanet sayıldığı, ailesinin özellikle, sonradan yerel bir
                     ileri gelen haline gelen, eski bir savaş şefinin düşmanlığını kazandığı, başvurucunun ailesinin evine
                     bir el bombası atıldığı ve başvurucunun bacak ve başından yaralandığı, ailesiyle birlikte, Afganistan’ı
                     terk edip Pakistan’a gittiği, Fransa’ya 2002 yılı sonunda girdiği, Mart 2003 tarihinde, sığınma talebinde
                     bulunduğu, Fransa Mülteci ve Vatansızları Koruma Bürosunun (OFPRA) bu talebi reddettiği, Mülteci-





                                                                                                              129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136