Page 44 - KDK
P. 44
42 OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME
gerçekleştirmesi için aşırı güvenmenin, Ombudsmanlık sektörüne ve uygun
olmayan bir düzenleyici rol oynayan mahkemelere yargısal değerlerin uy-
gunsuz bir şekilde yüklenmesine yol açabileceğine ilişkin bir risk olduğunu
göstermektedir.
Örneğin Slovenya’da, İnsan Hakları Ombudsmanlığı Kanunu’nun (30
Aralık 1993 tarihli, değişikliklerle birlikte) 24. maddesinde “Ombuds-
manlık, gereksiz gecikmeler veya yetkilerin açık bir şekilde kötüye
kullanılması ile ilgili olmadıkça, mahkemeye veya diğer yasal işlemle-
re tabi davaları dikkate almaz” yazmaktadır.
Türkiye Kamu Denetçiliği Kurumunun idare mahkemeleri ile üç tür iliş-
kisi bulunmaktadır:
1 Uyuşmazlıkların önlenmesi
Bir birey, mahkemeye gitmeden önce Kamu Denetçiliği Kurumuna
şikâyette bulunabilir. Eğer bu gerçekleşirse, idari mahkemelerde dava
açma süresi askıya alınır. Başka bir deyişle, bireyin idare mahkemesi-
ne başvurma hakkı saklıdır. Eğer Kamu Denetçisi davayı dostane bir
şekilde çözerse, idari mahkemelere başvurulmayacaktır. Bu durum,
Kamu Denetçisini, idari yargı öncesinde bir arabuluculuk mekanizması
konumuna koyacaktır. Kamu Denetçiliği Kurumuna başvuran kişilerin
daha sonra idari yargıda dava açmaları halinde mahkemeler ara ka-
rar ile KDK’ya yapılan başvuruya ilişkin belgeleri talep edebilmektedir.
KDK’nın uyuşmazlığa ilişkin tespitleri, bilirkişi inceleme raporları dava-
nın seyrinin hızlanmasına katkı sağlamaktadır.
2 Bir hâkimin, Kamu Denetçiliği Kurumunun sürece dâhil olmasını talep etmesi.
Kamu Denetçiliği Kurumuna başvurduktan ve karar aldıktan son-
ra idari yargıya başvuranların avukatları mahkemeye, daha önce
KDK’ya başvurduklarını ve lehte karar aldıklarını belirterek açtıkları
davada delil olarak kullanılmak üzere mahkemeden KDK’daki incele-
me sonuçlarını istemesini talep edebilirler. Hâkim de resen KDK’nın
uyuşmazlığa ilişkin inceleme belgelerini ve sonuçlarını isteyebilir.
Eğer davacı daha önce Kamu Denetçisine başvurmuşsa, Kamu De-
netçisinden alınan tüm bilirkişi raporlarını, uzman görüşlerini ve/veya
diğer kamu idareleriyle olan yazışmaları eklemesi istenebilir. İdare
Mahkemeleri, Ombudsmanlığın önerilerine atıfta bulunarak bireyler
lehine kararlar verebilir.