Page 44 - KDK
P. 44

42        OMBUDSMANLIKLAR HAKKINDA KARŞILAŞTIRMALI BİR İNCELEME







                   gerçekleştirmesi için aşırı güvenmenin, Ombudsmanlık sektörüne ve uygun
                   olmayan bir düzenleyici rol oynayan mahkemelere yargısal değerlerin uy-
                   gunsuz bir şekilde yüklenmesine yol açabileceğine ilişkin bir risk olduğunu
                   göstermektedir.



                 Örneğin Slovenya’da, İnsan Hakları Ombudsmanlığı Kanunu’nun (30
                 Aralık 1993 tarihli, değişikliklerle birlikte) 24. maddesinde “Ombuds-
                 manlık,  gereksiz gecikmeler  veya  yetkilerin  açık  bir şekilde  kötüye
                 kullanılması ile ilgili olmadıkça, mahkemeye veya diğer yasal işlemle-
                 re tabi davaları dikkate almaz” yazmaktadır.
                 Türkiye Kamu Denetçiliği Kurumunun idare mahkemeleri ile üç tür iliş-
                 kisi bulunmaktadır:

                 1  Uyuşmazlıkların önlenmesi

                 Bir birey, mahkemeye gitmeden önce Kamu Denetçiliği Kurumuna
                 şikâyette bulunabilir. Eğer bu gerçekleşirse, idari mahkemelerde dava
                 açma süresi askıya alınır. Başka bir deyişle, bireyin idare mahkemesi-
                 ne başvurma hakkı saklıdır. Eğer Kamu Denetçisi davayı dostane bir
                 şekilde çözerse, idari mahkemelere başvurulmayacaktır. Bu durum,
                 Kamu Denetçisini, idari yargı öncesinde bir arabuluculuk mekanizması
                 konumuna koyacaktır. Kamu Denetçiliği Kurumuna başvuran kişilerin
                 daha sonra idari yargıda dava açmaları halinde mahkemeler ara ka-
                 rar ile KDK’ya yapılan başvuruya ilişkin belgeleri talep edebilmektedir.
                 KDK’nın uyuşmazlığa ilişkin tespitleri, bilirkişi inceleme raporları dava-
                 nın seyrinin hızlanmasına katkı sağlamaktadır.
                 2  Bir hâkimin, Kamu Denetçiliği Kurumunun sürece dâhil olmasını talep etmesi.

                 Kamu Denetçiliği Kurumuna başvurduktan ve karar aldıktan son-
                 ra idari yargıya başvuranların avukatları mahkemeye, daha önce
                 KDK’ya başvurduklarını ve lehte karar aldıklarını belirterek açtıkları
                 davada delil olarak kullanılmak üzere mahkemeden KDK’daki incele-
                 me sonuçlarını istemesini talep edebilirler. Hâkim de resen KDK’nın
                 uyuşmazlığa  ilişkin inceleme belgelerini ve  sonuçlarını isteyebilir.
                 Eğer davacı daha önce Kamu Denetçisine başvurmuşsa, Kamu De-
                 netçisinden alınan tüm bilirkişi raporlarını, uzman görüşlerini ve/veya
                 diğer kamu idareleriyle olan yazışmaları eklemesi istenebilir. İdare
                 Mahkemeleri, Ombudsmanlığın önerilerine atıfta bulunarak bireyler
                 lehine kararlar verebilir.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49