Page 141 - sosyal-haklar-ve-alanlar
P. 141

idame ettirilebilecek ekonomik ve sosyal bir gelişmeyi teşvik etmenin
              önemi kadar, tüketicilerin zararlı olmayan ürünlere erişme haklarına
              sahip olması gerektiği düşüncesi ile tüketicinin korunmasına ilişkin
              temel esaslar aşağıdaki şu hedefleri ihtiva eder:

                 21 -1) Ülkelere, halklarına, tüketici olarak yeterli korumayı sağla-
              mak ve idame ettirmek yönünde yardımcı olmak.

                 21 -2) Tüketicilerin ihtiyaçlarına ve isteklerine cevap verecek üre-
              tim ve dağıtım şekillerini kolaylaştırmak,

                 21 -3) Malların üretimi ve dağıtımı ve tüketicilere hizmet vermekle
              iştigal edenler için yüksek ahlaki davranış seviyesini teşvik etmek,
                 21 -4) Tüketicileri olumsuz yönde etkileyen ulusal ve uluslarara-
              sı düzeyde faaliyette bulunan bütün teşebbüslerin iş yolsuzluklarına
              mani olmak için ülkelere yardımcı olmak,”

                 22) Genel İlkeler olarak 2’inci maddede, “Hükümetler, aşağıda be-
              lirtilen ilkeleri göz önünde tutarak güçlü bir tüketiciyi koruma politi-
              kası geliştirip, kuvetlendirmeli veya idame ettirmelidir. Bunu yaparken
              her hükümet, tüketicilerin korunması ve sosyal şartları ile halkının ih-
              tiyaçları doğrultusunda ve önerilen tedbirlerin bedelini ve yararlarını
              idrak etmiş olarak kendi önceliklerini tayin etmelidirler.”

                 23) 3’üncü maddede, “Tüketicilerin karşılanması istenilen
              yasal ihtiyaçları şunlardır:

                 23 -1) Tüketicilerin kendi sağlık ve güvenliklerine karşı tehlikeler-
              den korunması,

                 23- 2) Tüketicilerin ekonomik menfaatlerinin geliştirilmesi ve ko-
              runması,

                 23- 3) Tüketicilere, kendi ferdi istek ve ihtiyaçlarına göre bilinçli se-
              çim imkanı sağlamak için yeterli bilgilere erişim sağlanması,
                 23 -4) Tüketici eğitimi,
                 23 -5) Etkili bir hata telafi merciinin tüketicilere temini,

                 23 -6) Tüketici ve diğer ilgili grup ve kuruluşların oluşturulması
              özgürlüğü ve bu gibi kuruluşların kendilerini etkileyen karar verme
              işlemlerinde kendi görüşlerini ortaya koyma fırsatı,”





            140   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146