Page 101 - yargi-ozel-raporu
P. 101

birbirleriyle yüzleştirmemelidir. Savunma makamı dosyadaki delil-
                      lerden haberdar edilmeli yine devlet sırrı niteliğindeki belgelerin bu-
                      lunduğu dosyanın tamamı yerine, devlet sırrı niteliğindeki belgenin
                      gizlenerek esasa ilişkin kısımların da özetlenmesi yoluna başvurulup
                      silahların eşitliği ilkesi gözetilmelidir.  Nitekim Komisyon Jaso-
                                                       54
                      er-Belçika davasında ,“…Ancak soruşturma talimatının kimin tara-
                      fından ve ne zaman verildiği ve kimin yetkisinde yapıldığının pek
                      önemi yoktur. Kısaca 6.maddenin 3.b fıkrası sanığın kendisini te-
                      mize çıkarmak veya cezasını hafifletmek amacıyla, yetkili makamlar
                      tarafından toplanan veya toplanabilecek tüm ilgili unsurlara erişme
                      olanağına sahip olması gerekir.” sonucuna varmaktadır.

                      6. Adli Tıp

                      (152) Adli Tıp Kurumu (ATK), Adalet Bakanlığının bünyesinde teş-
                      kil edilmiş olup; adli tıp uzmanları sayısının yetersizliği nedeniyle
                      ülke geneline yayılamamıştır. Hal böyle olunca adli hizmet; uzman
                      doktor veya uzman doktorun bulunmaması halinde pratisyen he-
                      kimlerce yerine getirilmektedir. Adli tıp eğitimi almayan hekimlerin
                      bu hizmeti ifa etmesi son derece sakıncalı bir durum doğurmaktadır.
                      Daha önce ölü muayenesi veya otopsi işlemine katılmamış bir uz-
                      man veya pratisyen hekimin yaptığı işlemler maddi gerçeğin ortaya
                      çıkarılmasını  engelleyebilir. Adli tıp uzmanının  olmadığı  yerlerde
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      eğer otopsi işlemi yapılacaksa, cesedin ATK’ya gönderilmesi gerekir.
                      Ülkemizde adli tıpa gönderilen dosya sayısı bir hayli fazla olduğun-
                      dan, dosyalar Kurumda beklemekte ve bu durum da yargının geç
                      işlemesine neden olmaktadır. Somut olayın özelliklerine göre, her
                      dosya adli tıpa gönderilmemeli ve bu konuda yasal düzenlemeler
                      yapılarak  üniversite  hastanelerinin  raporlarının  mahkemece  kana-
                      at verici görülmesi ve kanuna uygun olması halinde yeterli kabul
                      edilmesi sağlanmalıdır. Özelikle tüm ihtisas dairelerinin teşekkül
                      ettiği İstanbul Adli Tıp Kurumu Başkanlığının iş yoğunluğu nede-
                      niyle randevuları geç verip raporları da geç göndermesi, yargılama-
                      yı uzatmaktadır. Aksi takdirde adli tıp uzman sayısı artırılmalı, adli
                      tıp kurumlarının ülke geneline yayılması sağlanarak özellikle grup

                      54  OKUYUCU  ERGÜN,  Güneş, Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi  Kararları
                         Işığında Silahların Eşitliği İlkesi,  http://www.turkhukuksitesi.com/maka-
                         le_1731.htm, (Erişim Tarihi: 09/03/2016)



                      74
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106