Page 102 - yargi-ozel-raporu
P. 102

başkanlıklarının ihtisas dairelerinin eksiksiz şekilde oluşturulması,
                   ATK’nın şu an bulunduğu yapı içerisinde yerine getirilmesi gerekli
                   olan iş yükünü azaltıcı tedbirlerdir.

                   (153) Ülkemizde ATK’nın yapısı ayrı bir sorun teşkil etmektedir.
                   Adalet Bakanlığının bünyesinde resmi bilirkişi olarak görev yapan
                   ATK’nın, yönetici kadrosu (başkan, başkan yardımcısı, kurul üye-
                   leri) siyasi irade ile (müşterek kararname)  atanmaktadır. Görüldü-
                   ğü gibi ATK’nın bağımsız bir yapısı bulunmamaktadır. Bu durum
                   resmi bilirkişi niteliğindeki ATK’nın raporlarına ve bilimsel yeterli-
                   liğine gölge düşürmektedir. Kurumun gerek bilimselliği gerek güve-   Bölüm 1 Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri Ceza Yargılaması, Soruşturma ve Kovuşturma
                   nilirliği açısından rutin hizmetler dışında, eğitim ve bilirkişilik gibi
                   tüm görevlerinin, mesela tüm üniversitelerden alınacak uzmanlar-
                   dan oluşturulan ve bir üst kurulun atama ve denetimi sağlanması
                   yoluna gidilebilir. ATK’nın, çağdaş ve modern bir hukuk devletinin
                   gereği olarak, RTÜK, BDDK, EPDK, SPK, üniversiteler vb. gibi
                   bağımsız ve özerk bir yapıya kavuşturulması konusu büyük önem
                   taşımaktadır. Özerk bir yapıya sahip olması gereken ATK’nın bi-
                   limsel yeterlilik ölçütünün de bağımsız kurullarca değerlendirilmesi
                   gerekir. Ayrıca mevcut sistemde en azından ATK’nın yöneticilerinin
                   yetişmiş, tecrübeli, bilimsel çalışmalarda bulunmuş, adil ve geniş gö-
                   rüşlü objektif kişiler içerisinden seçilmesine özen gösterilmeli; sıklık-
                   la görevlerinin değişmesine fırsat verilmemelidir. ATK’nın mevcut
                   yapısının değiştirilmesi için ilgili kişi ve kurumların görüşü alınmak
                   suretiyle çağdaş ve demokratik ülkeler düzeyinde Kurumun yapısı-
                   nın kapsamlı bir kanunla yeniden ve vakit geçirilmeksizin düzenlen-
                   mesi ve özerk bir kurum haline getirilmesi sağlanmalıdır. TBMM’ye
                   gelecek “Bilirkişilik Kanunu Taslağı”nda bu yönde istisnai bir dü-
                   zenleme yapılabilir.

                   7. Yargılama Süresi

                   (154) Zaman, kuşkusuz insan hayatında çok önemli bir yere sahip-
                   tir. Sosyal hayatın tüm evrelerinde bireyler işlem, eylem ve davranış-
                   ları için bir zaman tayin eder ve bu zaman ekseninde hareket etme-
                   ye çalışırlar. Zira bu eksenin dışına çıkıldığında sosyal hayatın akış
                   ritmi bozulur ve işler aksamaya başlar. Sosyal hayatta böylesine bir
                   düzen ve denge unsuru niteliğine sahip olan zaman, elbette hukuk



                                                                          75
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107