Page 382 - yargi-ozel-raporu
P. 382

tasarı taslakları hazırlanmış olmasına rağmen bir sonuç alınama-
                   mıştır. 17-18 Ocak 1998 tarihlerinde Başbakanlık tarafından “İdari
                   Usul Kanunu Hazırlığı Uluslararası Sempozyumu” düzenlenmiştir.
                   Bunu takiben “idari usul” ve “bilgi edinme hakkı”  konularında Baş-
                                                                          432
                   bakanlıkta iki farklı birim tarafından çalışmalar yürütülmüştür.
                   “Bilgi  edinme hakkı”  konusundaki çalışma  24/04/2004  tarihinde
                   yürürlüğe giren 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile kanun-
                   laştırılmışken “idari usul” konusunda sonuç alınamamıştır.

                   (753) Karşılaştırmalı hukuk açısından bakıldığında; idari usulün
                   kodifikasyonu konusunda çok geride kaldığımızı söylemek abartı-
                   lı olmayacaktır. İdari usul konusunda ilk düzenlemeyi yapan ülke
                   İspanya olmuştur. 18/10/1889’da yürürlüğe giren Kanun ile idari
                   usul alanındaki ilk düzenleme yapılmış, daha sonra yargı içtihatla-
                   rı ve doktrinin çalışmalarından yararlanılarak 1958’de ikinci İdari
                   Usul Kanunu yasalaşmıştır. 1958 tarihli İspanyol İdari Usul Kanunu
                   özellikle Latin Amerika ülkelerini etkilemiş; sırasıyla Peru, Arjantin,
                   Uruguay, Kosta Rika, Venezüella ve Kolombiya’da idari usule ilişkin
                   düzenlemeler yapılmıştır. 433
                   (754) İspanya  dışındaki  Avrupa  ülkelerinde  de idari  usul  alanın-
                   daki düzenlemeler köklü bir geçmişe sahiptir. Avusturya’da 1925,
                   Çekoslovakya ve Polonya’da 1928, Yugoslavya’da 1930, Almanya’da      Bölüm 9   İdari Yargı
                   1976, Danimarka’da 1985, İtalya’da 1990 yılında İdari Usul Kanunu
                                    434
                   yürürlüğe girmiştir.  Fransa’da ise; 11 Temmuz 1979 tarihli “İdari
                   İşlemlerin Gerekçeleri ve İdare İle Halk Arasındaki İlişkilerin Dü-
                   zeltilmesine İlişkin Kanun” un idari usul konusunda bu ülkede bir
                                                  435
                   başlangıç olduğu kabul edilmektedir.
                   (755) Yukarıda belirtilen faydalar ve karşılaştırmalı hukuk alanında-
                   ki örnekler dikkate alındığında; ülkemizde idari usul konusunda bir
                   düzenleme yapılmasının önemli bir eksikliği gidereceği değerlendi-


                   432 OĞURLU, age, sf. 78.
                   433 AKYILMAZ, Bahtiyar, Yeni Bir İdari Usul Kanunu Örneği; İspanya Kamu
                       İdarelerinin Hukuki Rejimi ve Genel İdari Usul Hakkında Kanun, İdari Usul
                       Kanunu Hazırlığı Uluslararası Sempozyumu, 17-18 Ocak 1998- Ankara, sf.
                       38.
                   434 AKYILMAZ, age, sf. 39; OĞURLU, age, sf. 76-77.
                   435 OĞURLU, age, sf. 76.



                                                                         355
   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387