Page 381 - yargi-ozel-raporu
P. 381
me hakkı”, “kararın oluşma aşamasında savunma hakkına uyulma-
sı”, “hukuki yardım alma hakkı”, “ilgilinin kendisini temsil ettirebil-
mesi hakkı”, “gerekçenin öğrenilmesi hakkı”, “karara karşı başvuru
yollarının ve başvuru süresinin gösterilmesini isteme hakkı” İdari
Usul Kanununda düzenlenmesi gereken hususlardır. 430
(751) İdari Usul Kanununun getireceği faydalar kısaca belirtilecek
olursa;
1- İdari usulün kabulü ile klasik bürokratik zihniyetin terk edil-
mesinin sağlanacağı,
2- İdari Usul Kanununda ilgililer için çeşitli güvenceler oluştu-
rulacağından “bugün git yarın gel” şeklindeki anlayışın zamanla
yok olacağı,
3- Yönetimin şeffaflaşacağı, bu bağlamda karar alma süreçlerinde
ilgililerin görüşleri ve yerine göre savunmaları alınacağından yö-
netimden yönetişime doğru bir ilerleme olacağı,
4- İdarenin hukuka uygun davranmaya sadece yargı kararıyla
zorlanması yerine, bu açıdan şeffaf sürecin ve katılımın verdiği
psikolojik etkiyle idarecilerin kendilerini hukuka uygun davran-
mak zorunda hissedecekleri,
5- Bu suretle yargının iş yükünün azalacağı,
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
6- Bütün kamu kurum ve kuruluşları için ortak çalışma usulleri-
nin belirleneceği,
7- İlgililerin kendileri hakkında yürütülecek süreçte, önceden
bilgi sahibi olmasının sağlanacağı, bu suretle bireyler için daha
güvenceli bir idari sistemin söz konusu olacağı, 431
şeklinde sıralanabilir.
(752) Bütün bu faydalarına rağmen ülkemizde idarenin çalışma
usullerini düzenleyen genel bir kanun bulunmamaktadır. Bu konu-
da çeşitli çalışmalar yapılmış, sempozyumlar düzenlenmiş ve kanun
430 OĞURLU, Yücel, İdari Usul Kanunu Neden Acil ve Zorunludur?, Atatürk
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C.9, No:3-4, sf. 80.
431 OĞURLU, age, sf. 82-87.
354