Page 383 - yargi-ozel-raporu
P. 383

rilmektedir. Böylelikle, idari işlemin tesisinde katılım esas olacağın-
                      dan baştan itibaren idarenin hukuka uygun davranması teşvik edil-
                      miş olacak, ayrıca kimi uyuşmazlıkların mahkemeye gelmeden idari
                      aşamada çözümlenmesi nedeniyle idari yargının iş yükü azalacaktır.

                      (756) Öte yandan;  İdari  Usul  Kanununda  idarenin  işlem  tesis
                      ederken emsal nitelikteki istikrar kazanmış yargı kararlarını dik-
                      kate alarak işlem yapacağının, bu kapsamda idarecilerin mali ve
                      idari sorumluluğunun bulunmayacağının da düzenlenmesinin
                      yerinde olacağı değerlendirilmektedir. Bilindiği üzere, ülkemizde
                      idare, mali konular başta olmak üzere idari işlem tesis ederken emsal
                      yargı kararlarını, gerek sorumluluk altına girmeme kaygısıyla gerekse
                      hukuk kültürünün yeterince oturmamış olması nedenleriyle dikkate
                      almamaktadır. Örneğin, bir kamu görevlisinin mali haklarına ilişkin
                      olarak (yolluk vb.) aynı konuda binlerce kesinleşmiş yargı kararı bu-
                      lunmasına rağmen idare aynı hukuki durumdaki diğer kamu görev-
                      lilerine aynı yönde işlem tesis etmeye devam etmekte, bu durum ise
                      idari yargının iş yükünü artırdığı gibi, açılan binlerce davanın idare
                      aleyhine sonuçlanması nedeniyle zaman israfına, daha çok personel
                      istihdamına, bunun yanı sıra hazinenin yargılama gideri ve vekâlet
                      ücreti ödemesine yol açtığından kamu zararına neden olmaktadır.

                      (757) Diğer taraftan, ülkemizde başta mahkemeler olmak üzere in-
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      celeme ve denetleme görevi verilmiş birçok kurum, kendilerine ge-
                      len her başvuru sonucunda mutlaka bir karar verip ilgilisine tebliğ
                      etmektedir. Ancak idarelere yapılan birçok başvuru cevapsız bırakıl-
                      makta, bu durum ise İYUK hükümleri uyarınca “zımni ret işlemi”
                      olarak kabul edilmektedir. İdarenin kişilerin başvurularını bu şekilde
                      cevapsız bırakması, ortaya gerekçesi bilinmeyen işlemlerin oluşması-
                      na neden olmakta, başvurusuna herhangi bir cevap alamamış kişiler
                      ise idarenin bu keyfi tutumu karşısında çareyi mahkemelerde ara-
                      maktadır. Yargının iş yükünü artıran ve devlete güveni zedele-
                      yen bu hususların İdari Usul Kanununun yürürlüğe girmesi ve
                      idarenin kendisine yapılan başvuruları mutlaka cevaplandırması
                      ve işlem tesis ederken emsal nitelikteki istikrar kazanmış yargı
                      kararlarını dikkate alarak işlem yapmasına yönelik düzenleme-
                      ler yapılması durumunda bu sakıncaların giderileceği değerlen-
                      dirilmektedir




                      356
   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388