Page 440 - yargi-ozel-raporu
P. 440

müessesesi de bulunmaktadır. İdari yargı, idarenin kamu hukuku
                   alanına giren faaliyetlerinin hukuka uygunluğunun yargısal yoldan
                   denetlenmesi için var olan bir yargı düzeni olduğundan idari da-
                   valarda her zaman idare davalı durumundadır. Bu sebeple, karşılık
                   dava açılması talebi idareden geleceğinden, açılacak karşılık dava-
                   da davalı konumunda özel hukuk kişisi bulunacaktır. Bu ise, ida-
                   ri yargının “idarenin eylem ve işlemlerinin hukuka uygunluğunun
                   denetlenmesi” olarak özetlenebilecek görevine girmemektedir.  Bu
                   nedenle, “karşılık dava” müessesesinin idari yargıda uygulanma
                                   498
                   kabiliyeti yoktur.  Öte yandan; “davaya katılma” konusunda da
                   HMK’ya atıf yapılmakla birlikte benzer gerekçelerle “asli müdahale”
                   müessesesinin de idari yargıda uygulanma olanağı bulunmamakta-
                      499
                   dır.  Yine “davadan feragat” müessesesi de idari yargının kendine
                   has özellikleri nedeniyle adli yargıdan farklı uygulanmaktadır. Örne-
                   ğin,  medeni yargılamada karar kesinleşinceye kadar temyiz ve karar
                   düzeltme dâhil her aşamada davadan feragat edilebilir. İdari yargıda
                   ise, idari davaların objektif niteliği gereği kamu yararı gözetilerek
                   bazı hallerde feragat beyanı dikkate alınmayıp, yargılamaya devam
                              500
                   edilmektedir.  Bu örnekleri çoğaltmak mümkündür.
                   (907) Tüm bu nedenlerle; bazı müesseseler yönünden HMK’ya atıf
                   yapılması uygulamasından vazgeçilerek bu müesseselerden idari yar-
                   gının yapısına uygun olanlarının idari yargılamanın amaç ve özellik-  Bölüm 9   İdari Yargı
                   leri gözetilmek suretiyle İYUK’ta düzenlenmesi gerekmektedir.

                   (908) Bu nedenle Taslak; bir taraftan atıf yapılan konuları tekrar dü-
                   zenlemekte, öte taraftan da bazı müesseselere İYUK’ta müstakil ola-
                   rak yer verip içeriğini genişletmektedir. Taslağın 29 uncu maddesi
                   vasıtasıyla İYUK’un 31 inci maddesinde öngörülen değişikliğe
                   göre; zabıt kâtibinin yasaklılığı ve reddi, Ulusal Yargı Ağı Bili-
                   şim Sisteminin (UYAP) kullanılması hususlarında HMK’ya ilk
                   defa atıf yapılırken; davaya katılma, feragat, teminat ve karşılık

                   498 Bunun istisnasının idari sözleşmelerden doğan davalar olduğu doktrinde savu-
                       nulmaktadır. Ancak uygulamada görülmemektedir.
                   499 BEDİR, agt, sf. 30.
                   500 Örneğin yürütmenin durdurulması kararı verilmesinden sonra, iptal kararı ve-
                       rilmesi sonrasında temyiz aşamasında ya da düzenleyici işlemin iptali istemiyle
                       açılan davalarda feragatin kabul edilmediğine ilişkin çok sayıda Danıştay kararı
                       bulunmaktadır.



                                                                         413
   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445