Page 438 - yargi-ozel-raporu
P. 438

kararında bu analizi yaparak kararın nasıl uygulanacağına ve ne yön-
                   de işlem yapılacağına hükmetmesinde ne gibi bir sakınca olabilir?
                   Üstelik bu durum, kararı yanlış uyguladığı zaman sorumluluk altına
                   girebilecek olan idarecilerin de işini kolaylaştıracaktır.

                   (901) Bununla birlikte, “yargısal emir” müessesesinin “idari eylem
                   ve işlem niteliğinde yargı kararı verilememesi” ilkesi ile çatıştığı söy-
                   lenebilir. Ancak “yargısal emir” verilirken, sadece yargı kararının na-
                   sıl uygulanacağı konusuyla sınırlı kalınır ve idarenin takdir yetkisini
                   ortadan kaldıracak şekilde karar verilmez ise bu durum bir sorun
                   teşkil etmez. Diğer yönden bilindiği gibi ülkemizde bir kısım idari
                   işlemin denetimi adli yargı organları tarafından yapılmaktadır. Bu
                   davalarda adli yargı makamlarının çoğu zaman idari işlem niteliğin-
                   de karar verdikleri de bilinmektedir. Hatta kısıtlama, vasi atama gibi
                   çekişmesiz yargı işlerinde hâkimin, idari makam gibi karar verdiği
                                    494
                   kabul edilmektedir.  Adli yargı hâkiminin idari işlem niteliğinde
                   karar vermesine olağan bakılmasına rağmen, idari yargı için bu ko-
                   nuya çok katı yaklaşılmasının mantıklı ve makul açıklamasını ortaya
                   koymak gerekir.
                   (902) Özetle, idari yargı kararlarının uygulanmasını sağlamak ve
                   etkinliğini artırmak için demokratik ülke örneklerinde olduğu gibi
                   yargı kararlarının uygulanmasında yargısal emir (injonction) ve yap-  Bölüm 9   İdari Yargı
                   tırım (astreinte) yetkisinin idari yargıya verilmesinin tartışılması ve
                   mahkeme kararlarının sınırlı da olsa uygulanmamasının önüne ge-
                   çilmesi hukuk devletinin tam anlamıyla sağlanması açısından faydalı
                   olacaktır.

                   6. İdari Yargılamada Medeni Yargılama Hukukuna İlişkin
                     Müesseselerin Uygulanması
                   (903) Bilindiği üzere, İYUK’un 31 inci maddesi ile hâkimin davaya
                   bakmaktan memnuiyeti ve reddi, ehliyet, üçüncü şahısların davaya
                   katılması, davanın ihbarı, tarafların vekilleri, feragat ve kabul, temi-
                   nat, mukabil dava, bilirkişi, keşif, delillerin tespiti, yargılama gider-
                   leri, adli yardım hallerinde ve duruşma sırasında tarafların mahke-



                   494 KURU, Baki, Nizasız Kaza, Ankara 1961, sf. 6 vd; OĞUZMAN, Kemal, DU-
                       RAL, Mustafa, Aile Hukuku, İstanbul, 1998, sf. 425.



                                                                         411
   433   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443