Page 441 - yargi-ozel-raporu
P. 441

dava hususlarında HMK’ya atıf uygulamasından vazgeçilmiştir.
                      Bu bağlamda dikkate değer konu, davaya müdahale ve feragate iliş-
                      kin müstakil düzenlemelerin varlığıdır. Taslağın 30 uncu maddesiyle
                      hem davaya müdahale hem de feragat usulü öngörülmektedir. Bü-
                      yük oranda HMK’nın 66 vd. maddeleri ile 307 vd. maddelerinin te-
                      mel alınmasıyla oluşturulduğu görülen söz konusu öneri, idari yargı-
                      lamanın gereklerini gözeten bir biçimde şekillendirilmiştir. Örneğin;
                      medeni usulde yer alan asli müdahalenin idari yargılama usulüne uy-
                      gun düşmemesi sebebiyle fer’i müdahale usulü Taslakta benimsen-
                      miştir. Kanımızca Taslağın 30 uncu maddesinin önerisi, yerinde bir
                      düzenleme ortaya koymakla birlikte, idari yargılama usulünün ayrı
                      bir yargı düzeni olduğu gerçeğinden hareketle; atıf yapma yöntemi-
                      nin en aza indirilerek, esas olarak her bir usul müessesesinin idari
                      yargının gerekleri bağlamında İYUK’ta düzenlenmesi tartışılmalıdır.
                      7. Yürütmenin Durdurulması Müessesesi

                      7.1. Genel Olarak

                      (909) İdari işlemler; yapıldığı anda hukuk âleminde etki doğurabi-
                      len (icrai), bizzat idarenin kendi vasıtalarıyla (icra dairesi vb. me-
                      kanizmalara ihtiyaç duymadan) uygulanabilen ve “hukuka uygunluk
                      karinesi”nden yararlanan irade açıklamalarıdır.  Kamu hizmetinin
                                                             501
                      etkin bir biçimde yerine getirilmesi için idari işlemlere tanınan bu
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      ayrıcalıklar, idare ile birey arasında bir dengesizliğe de sebep olmak-
                      tadır. Bireylerin hak ve hürriyetlerinin güvence altında bulunduğu
                      ve yargısal denetim yoluyla etkin olarak korunduğu hukuk devleti
                      anlayışında, idarenin üstün yetkilerini sınır gözetmeden kullanabil-
                      mesi kabul edilmemektedir. Bu nedenle, idarenin işlemlerine tanı-
                      nan bir ayrıcalık karşısında, hukuk düzeni tarafından bireylere bir
                      koruma tedbiri öngörülmesi kaçınılmazdır. “Yürütmenin durdurul-
                      ması” müessesesi de; idari işlemin hukuka aykırılığının tespiti duru-
                      muna kadar, birey hakkının güvenceye alınması adına işlemi “askıya”
                      alan bir tür yargısal tedbirdir. 502




                      501 GÖZLER, Kemal, İdare Hukuku Dersleri, Bursa-2013, sf. 279-284.
                      502 GÖZÜBÜYÜK, A. Şeref, TAN, Turgut, İdare Hukuku-İdari Yargılama Huku-
                         ku, C: 2, Turhan Kitabevi, Ankara-2012, sf. 971.



                      414
   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445   446