Page 443 - yargi-ozel-raporu
P. 443

giderilmeye çalışılsa da yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlar
                      bu konudaki eleştirileri engelleyememişti. Özellikle Danıştay’ın, yü-
                      rütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarında yeterli gerekçe sun-
                      maması ve söz konusu ara kararlarını yayınlamaması, eleştirilere ze-
                      min hazırlamıştı. 504

                      (913) Kanun koyucu, 521 sayılı Kanuna 1740 sayılı Kanunun 17
                      nci maddesi ile “EK Madde 1” i eklemek suretiyle bu müessese üze-
                      rindeki tartışmaları bir nebze gidermiştir. Bu maddenin ikinci fıkrası
                      yürütmenin durdurulması hususunda şu düzenlemeyi getirmektey-
                      di:
                      “Danıştay Kanununun 94 üncü maddesinde yazılı yürütmeyi durdur-
                      ma kararları, telafisi güç durumlar ortaya çıkması veya dilekçede ileri
                      sürülen hususların dosyanın durumuna göre ciddi ve idari veya yargı
                      kararının iptalini haklı gösterecek nitelikte olması halinde verilebilir.”
                      (914) Görüleceği üzere, yürütmenin durdurulması kararının verile-
                      bilmesi için seçimlik koşullar benimsenmiştir. Yargı merciinin telafi-
                      si güç bir durumun ortaya çıkacağı yönünde ikna olması veya davaya
                      konu olan iddianın, “ciddi” nitelikte veya idari-adli kararın iptalini
                      gerektirecek nitelikte olması durumlarında yürütmenin durdurul-
                      ması kararı verilebilecekti.
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      (915) Yürütmenin durdurulması kararlarının 1960-1980 arası süreç-
                      te yoğun tartışmalara sebep olması, 1982 Anayasasının hazırlanması
                                         505
                      sürecini de etkilemiştir.  Bu kapsamda, idari yargı düzeni içerisinde
                      yer alan bu müessese anayasal bir boyuta taşınmış ve 1982 Anayasa-
                      sının 125 inci maddesine eklenmiştir. Söz konusu maddenin beşinci
                      ve altıncı fıkraları;

                      “İdarî işlemin uygulanması halinde telafisi güç  veya imkânsız zarar-
                      ların doğması ve idarî işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının



                      504 TEKİNSOY, Ayhan, İdari Yargılama Hukukunda Yürütmenin Durdurulması,
                         Ankara-2013, sf. 63.
                      505 Bu duruma Danışma Meclisinin 125 inci maddeye ilişkin gerekçesinde şu ifa-
                         delerle değinilmektedir: “Yürütmenin durdurulması kararları hususunda uygu-
                         lamada ortaya çıkan tartışmalar da dikkate alınarak, hangi hallerde yürütmenin
                         durdurulması kararı verilebileceği açıklıkla belirtilmek yoluna gidilmiştir.”



                      416
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448