Page 57 - yargi-ozel-raporu
P. 57
- Adli polis personelinin terfi ve ilerleme imkânlarının sınırlanması-
na neden olunması,
- Suç ve suçlu ile etkin mücadelede bütün polis teşkilatının imkânla-
rından yararlanılamaması,
- Bütün mülki birimlerde kurulacak adli polis teşkilatının fazladan
ekonomik külfet getirmesi.
(57) Ülkemizde, anılan nedenlerle, adli polis teşkilatının genel kol-
luk içerisinde Cumhuriyet savcılarının gözetim ve denetimi altında
İtalya ve Fransa’da olduğu gibi kurulması düşüncesi benimsenmiştir.
Bu düşüncenin benimsenmesinde, ülkelerin yüz ölçüm büyüklükle-
ri, nüfus yapıları, ülke vatandaşlarının suç işleme eğilimleri de etkili
olmuştur. Adli kolluk ile ilgili mevzuatımız incelendiğinde Fransa,
Belçika ve İsviçre ceza uygulama yasalarında olduğu gibi adli kolluğa
genel kolluk bünyesinde yer verildiğini görmekteyiz. 26
(58) Ülkemizde adli kolluk ve idari kolluk sadece görev bakımından
ayrılmıştır. Kuruluş ve personel bakımından aralarında ayrım yapıl-
mamıştır. İdari ve adli kolluğun çalışmaları birbirine bağlıdır. Adli
hizmetlerin daha iyi yürütülmesi için genel kolluktan ayrı bir teşki-
lat halinde adli zabıtanın kurulması zorunluluğu ülkemizde yıllardır
tartışılmaktadır.
Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
5.2. Adli Kolluk Teşkilatının Gerekliliği
(59) Ülkemizde yargı teşkilatının en büyük sorunlarından biri yar-
gının yavaş işlemesidir. Bu konudaki çözümlerden biri de kontrol
ve idaresi Cumhuriyet başsavcılıklarına verilmiş, iyi donatılmış, ka-
nunları ve suçun unsurlarını iyi bilen, suç ve suçlu psikolojisinden
anlayan adlî kolluk sisteminin kurulmasıdır.
(60) Adli yargının, adlî kolluk teşkilatının kurulması ile tam ba-
ğımsız olacağı değerlendirilmektedir. Şöyle ki; Anayasada yargının
bağımsız olduğu belirtilmiştir. Bu düzenleme ışığında, Anayasaya
kolluk gücünün de idareden bağımsız olması şeklinde madde ek-
lenmelidir. Zira siyasî irade ve makam olan Hükümetin tasarrufu
26 ÇOLAK, age, sf. 88 vd.
30