Page 57 - yargi-ozel-raporu
P. 57

- Adli polis personelinin terfi ve ilerleme imkânlarının sınırlanması-
                      na neden olunması,
                      - Suç ve suçlu ile etkin mücadelede bütün polis teşkilatının imkânla-
                      rından yararlanılamaması,

                      - Bütün mülki birimlerde kurulacak adli polis teşkilatının fazladan
                      ekonomik külfet getirmesi.
                      (57) Ülkemizde, anılan nedenlerle, adli polis teşkilatının genel kol-
                      luk içerisinde Cumhuriyet savcılarının gözetim ve denetimi altında
                      İtalya ve Fransa’da olduğu gibi kurulması düşüncesi benimsenmiştir.
                      Bu düşüncenin benimsenmesinde, ülkelerin yüz ölçüm büyüklükle-
                      ri, nüfus yapıları, ülke vatandaşlarının suç işleme eğilimleri de etkili
                      olmuştur. Adli kolluk ile ilgili mevzuatımız incelendiğinde Fransa,
                      Belçika ve İsviçre ceza uygulama yasalarında olduğu gibi adli kolluğa
                      genel kolluk bünyesinde yer verildiğini görmekteyiz. 26

                      (58) Ülkemizde adli kolluk ve idari kolluk sadece görev bakımından
                      ayrılmıştır. Kuruluş ve personel bakımından aralarında ayrım yapıl-
                      mamıştır. İdari ve adli kolluğun çalışmaları birbirine bağlıdır. Adli
                      hizmetlerin daha iyi yürütülmesi için genel kolluktan ayrı bir teşki-
                      lat halinde adli zabıtanın kurulması zorunluluğu ülkemizde yıllardır
                      tartışılmaktadır.
        Adalet Sistemimizin Sorunları, İyileştirilmesi ve Güvenilirliğinin Artırılması Hakkında Özel Rapor
                      5.2. Adli Kolluk Teşkilatının Gerekliliği

                      (59) Ülkemizde yargı teşkilatının en büyük sorunlarından biri yar-
                      gının yavaş işlemesidir. Bu konudaki çözümlerden biri de kontrol
                      ve idaresi Cumhuriyet başsavcılıklarına verilmiş, iyi donatılmış, ka-
                      nunları ve suçun unsurlarını iyi bilen, suç ve suçlu psikolojisinden
                      anlayan adlî kolluk sisteminin kurulmasıdır.

                      (60) Adli yargının, adlî kolluk teşkilatının kurulması ile tam ba-
                      ğımsız olacağı değerlendirilmektedir. Şöyle ki; Anayasada yargının
                      bağımsız olduğu belirtilmiştir. Bu düzenleme ışığında, Anayasaya
                      kolluk gücünün de idareden bağımsız olması şeklinde madde ek-
                      lenmelidir. Zira siyasî irade ve makam olan Hükümetin tasarrufu


                      26  ÇOLAK, age, sf. 88 vd.



                      30
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62